Και πολιτική αξιοπιστία και καινοτομία...του Μάκη Διάκου

ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ  ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ
Άρθρο του Μάκη Διάκου

Διαφωνώ πολιτικά με την διαδικασία και τον τρόπο εκλογής αρχηγού - προέδρου - επικεφαλής κλπ της ΔΥ.ΣΥ. όμως άλλο θέμα αυτό, σε άλλο άρθρο. Στέκομαι στον τρόπο που θα γίνει η ψηφοφορία καθώς αναπτύσσονται διαφορές λογικές κι αντιλήψεις. Αφορούν την πιθανολογούμενη καθολική ηλεκτρονική ψηφοφορία, την κλασσικού τύπου ψηφοφορία με την κάλπη και σε ένα μικτό σύστημα. Το άλλο μείζον  θέμα καθορισμού των εκλογέων και της σύναψης εκλογικών καταλόγων  φαίνεται για ακόμα μία φορά να μην απασχολεί κανέναν. Φαίνεται πως έχει λυθεί εδώ και χρόνια οριστικά. Ανοιχτός εκλογικός κατάλογος σε όποιον περαστικό θέλει να εκφράσει την επιλογή του, να τρολάρει ή να εμπαίξει τη διαδικασία.
Η επιφυλακτικότητα στην εφαρμογή νέων τεχνολογιών σε κάθε δραστηριότητα του βίου μας δεν είναι a priori αναχρονισμός όπως και η άκριτη αποδοχή τους χωρίς εξασφαλισμένη εχεμύθεια, διαφύλαξη προσωπικών δεδομένων και ασφάλεια του χρήστη δεν αποτελεί εκσυγχρονισμό και μετάβαση στο επόμενο στάδιο. Οι εσωκομματικές διαδικασίες για την εκλογή προέδρου είναι κορυφαία πολιτική διαδικασία - πολύ δε περισσότερο του κυοφορούμενου νέου κεντροαριστερού πόλου όταν οι τάσεις είναι πολλές και η συνδετική ουσία ασθενής - με το δικό του ειδικό βάρος και αυτόνομα πολιτικά χαρακτηριστικά. Δεν είναι μια τεχνική διαδικασία, ένα αναγκαίο κακό, ένας απολίτικος οργανωτισμός, κατά το συνηθισμένο παλαιότερα υποτιμητικό "δημοκρατισμός". Τα οργανωτικά θέματα ενός πολιτικού φορέα και η θεσμοθετημένη οργανωτική κατάσταση της κοινωνίας αποτελούν μέρος ενός τρίπτυχου, μαζί με την πολιτικοποίηση και τη μαζικότητα, που ορίζουν την ποιοτική κατάσταση του πολιτικού υποκειμένου.
Στο θέμα μας τώρα. Υπενθυμίζω τα μπαζώματα στις τοπικές και κλαδικές οργανώσεις της μεσωΠΑΣΟΚ περιόδου για εκλογή Γραμματέων ή Συνέδρων. Συνέβησαν την περίοδο όπου η πολιτικοποίηση της κοινωνίας υποχωρούσε και τα μαζικά κινήματα άρχισαν να  γραφειοκρατικοποιούνται. Υπενθυμίζω κατόπιν την αθρόα προσέλευση ενός εκατομμυρίου πολιτών για την εκλογή του ΓΑΠ (ενός και μόνο υποψηφίου) το 2004 σε ανοικτούς εκλογικούς καταλόγους. Επιλέχθηκε αυτός ο τρόπος των ανοιχτών εκλογικών καταλόγων γιατί ήδη το οργανωμένο κόμμα (στην μετά Τσουκάτου εποχή)  είχε αποδυναμωθεί και αποδιοργανωθεί στη συνείδηση της κοινωνίας. Το ίδιο σκηνικό το 2007 με δύο άλλους συνυποψήφιους του (Βενιζέλο - Σκανδαλίδη) και συμμετοχή με πεντακόσιες χιλιάδες ψηφοφόρους με ανοιχτούς εκλογικούς καταλόγους επίσης. Βέβαια αυτό σήμαινε και τον οργανωτικό θάνατο του ΠΑΣΟΚ (αφού όλα κρίνονται σε μια Κυριακή, τι τις θέλουμε τις οργανώσεις?) Τη μέθοδο αυτή την υιοθέτησε και η ΝΔ επί Σαμαρά και Κυριάκου Μητσοτάκη αργότερα αλλά νομίζω και στη Γαλλία κι ίσως Ιταλία. Ίσως κι εκεί επέλεξαν αυτόν τον τρόπο για να ενεργοποιήσουν τεχνικά το ενδιαφέρον των πολιτών για τη συγκεκριμένη πολιτική έκφραση. Βέβαια διαφωνώ με τη διαδικασία καθώς θεωρώ κορυφαία πολιτική παρέμβαση ενός μέλους κόμματος να εκλέγει τον πρόεδρο του από σοβαρούς και επικαιροποιημένους εκλογικούς κομματικούς καταλόγους (συνδρομές, παρουσίες στις συνελεύσεις, κομματικές υποχρεώσεις, συνδιαμόρφωση πολιτικών κλπ). Ίσως να ακούγονται παρωχημένα αυτά αλλά αν συνδέουμε την αστική δημοκρατία δυτικού τύπου με τα κόμματα κι αν θέλουμε μια θεσμική λειτουργία της πολιτείας, μόνο έτσι γίνονται τα πράγματα.
Στο θέμα μας ξανά. Δε μας φτάνει που ακόμα δε μπορούμε να αποστηθίσουμε τους δέκα υποψηφίους - δε θυμάμαι ποτέ σε εσωκομματική διαδικασία να κατέληγαν τόσοι υποψήφιοι για την κορυφαία θέση - έχουμε και την διαφωνία μας για τον τρόπο διεξαγωγής της εκλογικής διαδικασίας, αγνοώντας πως αυτή είναι το μέσον, όχι ο σκοπός. Ο τρόπος ψηφοφορίας τείνει να γίνει το μείζων θέμα και δικαίως αφού όλα τα πολιτικά και ιδεολογικά ζητήματα η διαδικασία τα άφησε για μετά. Αλλά ακόμα κι αν η κουβέντα περιοριστεί στην εκλογή και λίγο ίσως στις ηγετικές ικανότητες των υποψηφίων θέλω να επισημάνω πως έχει μικρή σημασία ο τρόπος αν δεν εξασφαλίζεται το μείζων πολιτικό μέρος της εκλογής. Η ποιοτική συμμέτοχη (έστω κι από ανοιχτούς εκλογικούς καταλόγους), η διαφανής διαδικασία, η ισονομία των υποψηφίων, η αξιόπιστη καταμέτρηση, η διαφύλαξη προσωπικών δεδομένων είναι μερικά από αυτά που θα προσδώσουν κύρος στον τελικό νικητή. Ο οποιοσδήποτε αποκλεισμός ανθρώπων μη ικανών να ανταποκριθούν στην ηλεκτρονική ψηφοφορία (ΑΝ θα είναι αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο) θα δημιουργήσει έριδες καθώς και η εμμονή αποκλειστικά στον παραδοσιακό τρόπο ψηφοφορίας επειδή κάποιο πιστεύουν πως "ελέγχουν" την κάλπη δεν θα  αποτελέσει εγγύηση δημοκρατικού αποτελέσματος

Το σύστημα εκλογής στην καλύτερη περίπτωση πρέπει να έχει ποιοτικά πολιτικά χαρακτηριστικά. Κυρίως για να είναι αξιόπιστο το αποτέλεσμα. Είτε αφορά την πιθανολογούμενη ηλεκτρονική ψηφοφορία είτε την παραδοσιακή εκλογική διαδικασία με την κάλπη. Γιατί την διαφάνεια δεν την εγγυάται κανένας τρόπος παρά μόνο η πολιτική αξιοπιστία των συμμετεχόντων και οι αντικειμενικές δικλείδες ασφαλείας. Πολιτικά θα κριθεί το εγχείρημα πρωτίστως από την αξιοπιστία του και δευτερευόντως από την καινοτομία του. Έχω εμπιστοσύνη στους ανθρώπους της οργανωτικής επιτροπής (αξιόλογοι άνθρωποι, έμπειροι, έντιμοι αλλά με πεπερασμένο χρόνο στη διάθεση τους και περιορισμένα οικονομικά) πως αν καταφύγουν σε ηλεκτρονική ψήφο θα  εξασφαλίσουν έγκαιρες πιστοποιήσεις των εκλογέων καθώς και ένα αξιόπιστο παραδοσιακό on line σύστημα ψηφοφορίας για όσους ψηφίσουν με κάλπη. Κλείνοντας θέλω να τονίσω πως τίποτε από αυτά δεν είναι αυτονόητο και αθώο. Η πρόσφατη εκλογή αρχηγού κόμματος ήταν αυτή του Κυριάκου Μητσοτάκη πριν δύο χρόνια περίπου. Όλοι (?) θυμόμαστε την ακύρωση των πρώτων εκλογών (Νοέμβριος 15) λόγω πτώσης του on line συστήματος χωρίς ποτέ να εξηγηθεί επαρκώς ο λόγος και να αποδοθούν ευθύνες καθώς και την επανάληψη τους τον Ιανουάριο του 2016 με καθολική ανατροπή των προγνωστικών (Μεϊμαράκης φαβορί τον Νοέμβριο 15) και του αποτελέσματος.



Το avatonpress.gr είναι ανεξάρτητο ενημερωτικό site και στηρίζεται μόνο σε σας. Κάνοντας κλικ στις διαφημίσεις μας βοηθάτε να συνεχίσουμε την προσπάθειά μας! Ευχαριστούμε εκ των προτέρων!

Σχολίασε κι εσύ!