Το αρχαιότερο «άθικτο» ναυάγιο που ανακαλύφθηκε ποτέ


Το ηλικίας 2.400 ετών ναυάγιο που εντοπίστηκε στον βυθό της Μαύρης Θάλασσας έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον επιστημόνων και κοινού, καθώς πρόκειται για το αρχαιότερο «άθικτο» ναυάγιο που έχει ανακαλυφθεί. Πώς εξηγείται, όμως, το γεγονός ότι το πλοίο είναι ελληνικό; Υπάρχει πιθανότητα να δει το κοινό από κοντά τη σημαντική αυτή ανακάλυψη;
«Δεν προξενεί έκπληξη» το γεγονός ότι το πλοίο ηλικίας 2.400 ετών και πλέον που ανακαλύφθηκε άθικτο στον βυθό της Μαύρης Θάλασσας, είναι ελληνικό. Αυτό δηλώνει ο έμπειρος ενάλιος αρχαιολόγος Γιώργος Κουτσουφλάκης αναλύοντας τα σπουδαία ευρήματα που έχουν κεντρίσει το ενδιαφέρον επιστημόνων και κοινού.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Κουτσουφλάκης σημειώνει «για να βρεθεί άθικτο το πλοίο στη Μαύρη Θάλασσα σημαίνει ότι εντοπίστηκε στο ανοξικό στρώμα της, όπου έχει πάρα πολύ λίγο οξυγόνο. Σε αυτό το στρώμα δεν αναπτύσσονται μικροοργανισμοί που τρώνε τα υλικά τα οποία αποσυντίθενται, με αποτέλεσμα το ξύλο να επιβιώνει σε πάρα πολύ καλή κατάσταση», αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για αρχαίο «άθικτο» ναυάγιο ο δρ. Γιώργος Κουτσουφλάκης, ένας από τους πιο έμπειρους Έλληνες ενάλιους αρχαιολόγους.
«Ως προς το γεγονός ότι είναι ελληνικό, δεν προξενεί καμία έκπληξη. Η Μαύρη Θάλασσα ήταν γεμάτη ελληνικές αποικίες. Την εποχή του ναυαγίου (σ.σ. το 400 π. Χ., σύμφωνα με χρονολόγηση κομματιού του), αλλά και καθόλη τη διάρκεια της αρχαιότητας, υπάρχει έντονη δραστηριοποίηση με τη Μαύρη Θάλασσα», συμπληρώνει ο Έλληνας αρχαιολόγος, ο οποίος τα τελευταία χρόνια έχει τη γενική διεύθυνση της έρευνας της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων στο αρχιπέλαγος των Φούρνων, όπου μέχρι στιγμής έχουν εντοπιστεί 58 ναυάγια, χρονολογούμενα από την ελληνιστική περίοδο ως και τους νεώτερους χρόνους».
Είναι, όμως, μόνο η καταστροφή του ξύλινου σκαριού των αρχαίων πλοίων που δεν επιτρέπει την καλή διατήρηση των ναυαγίων τους; «Υπάρχουν διάφοροι άλλοι παράγοντες», απαντά ο κ. Κουτσουφλάκης στην ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ, διευκρινίζοντας ότι «σ΄ ένα ναυάγιο, ειδικά αν είναι στην παράκτια ζώνη, δρουν και ακτομηχανικές δυνάμεις που ουσιαστικά διαλύουν τη συνοχή ενός ναυαγίου. Επίσης, αν βρίσκονται σε βάθος στο οποίο μπορεί να γίνει κατάδυση, είναι και εκτεθειμένα σε ανθρώπινες επιβουλές, κάτι που συμβαίνει σε όλη τη Μεσόγειο». «Αυτό που ισχύει συνήθως είναι ότι όσο πιο βαθιά βρίσκεται ένα ναυάγιο, τόσο σε καλύτερη κατάσταση διατηρείται, καθώς και οι συνθήκες στα βαθιά είναι περισσότερο σταθερές, αλλά και ο ανθρώπινος παράγοντας δεν μπορεί τόσο εύκολα να παρέμβει», επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Και τι στοιχεία θα μπορούσε να δώσει ένα «άθικτο» ναυάγιο; «Τις πληροφορίες που δίνει κάθε ναυάγιο. Ο εντοπισμός ενός ναυαγίου δίνει τις βασικές πληροφορίες της ταυτοποίησής του. Τώρα αν είναι σε ένα βάθος στο οποίο μπορούν να γίνουν ανελκύσεις και συστηματική ανασκαφή, τότε μπορεί να δώσει πολλές πληροφορίες για το είδος του φορτίου που μεταφέρει, τη ναυπηγική της περιόδου, τη ζωή πάνω στο πλοίο, τις στρατηγικές εμπορίου κ.α.», τονίζει κ. Κουτσουφλάκης.
Η μόνη... κακή είδηση είναι πως το ναυάγιο δεν πρόκειται να ανελκυστεί, καθώς το βάθος είναι απαγορευτικό για κάτι τέτοιο και, ενδεχομένως, υπερβολικά δαπανηρό.
Στην ίδια περιοχή έχουν αποκαλυφθεί δεκάδες ναυάγια της ρωμαϊκής και βυζαντινής περιόδου, καθώς κι ένα πλοίο του 17ου αιώνα.


Πηγή: www.efsyn.gr


Το avatonpress.gr είναι ανεξάρτητο ενημερωτικό site και στηρίζεται μόνο σε σας. Κάνοντας κλικ στις διαφημίσεις μας βοηθάτε να συνεχίσουμε την προσπάθειά μας! Ευχαριστούμε εκ των προτέρων!

Σχολίασε κι εσύ!