Εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Μνήμη, Μνημεία, Ανάμνηση: Συζητάμε με τα παιδιά ιστορίες από το Στρατόπεδο Παύλου Μελά κατά τη διάρκεια της Κατοχής»


Εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Μνήμη, Μνημεία, Ανάμνηση: Συζητάμε με τα παιδιά ιστορίες από το Στρατόπεδο Παύλου Μελά κατά τη διάρκεια της Κατοχής»

Στο πλαίσιο της παρουσίασης του εκπαιδευτικού προγράμματος «Μνήμη, Μνημεία, Ανάμνηση: Συζητάμε με τα παιδιά ιστορίες από το Στρατόπεδο Παύλου Μελά κατά τη διάρκεια της Κατοχής», διοργανώνεται από το Τμήμα Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης του Δήμου Παύλου Μελά, ενημερωτική ημερίδα, την Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2019 και ώρες 12.30 – 14.00, στο Κέντρο Πολιτισμού Χρήστος Τσακίρης, στην οδό Λαγκαδά 221, στη Σταυρούπολη.
Οι διακεκριμένοι ομιλητές θα αναφερθούν στο Στρατόπεδο Παύλου Μελά, μέρος της ιστορίας της πόλης μας, που έπαιξε πολύ σημαντικό ρόλο κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου,  αλλά και αργότερα, κατά την περίοδο του εμφυλίου.
Ο Δήμαρχος Παύλου Μελά Δημήτρης Δεμουρτζίδης και ο Αντιδήμαρχος Παιδείας Παναγιώτης Τριανταφυλλίδης σας καλούν να παρακολουθήσετε την ημερίδα, η οποία απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και είναι ανοιχτή σε όλους τους ενδιαφερόμενους πολίτες.

›››ΟΜΙΛΙΕΣ ΗΜΕΡΙΔΑΣ
1. Στράτος Δορδανάς, Επίκουρος Καθηγητής, Tμήματος Βαλκανικών Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών Πανεπιστημίου Μακεδονίας
«Το Στρατόπεδο του Παύλου Μελά κατά τη διάρκεια της γερμανικής Κατοχής, 1941-44»
2. Νίκος Βαλασιάδης, Αρχαιολόγος 
«Στοιχεία της τοπογραφίας του κατοχικού στρατοπέδου Παύλου Μελά»
3. Βασιλική Παπαγεωργίου, Ιστορικός MSc Kοινωνικής Aνθρωπολογίας Α.Π.Θ.
«Η καθημερινότητα στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Παύλου Μελά, όπως την καταγράφει ο κρατούμενος Λεωνίδας Γιασημακόπουλος»
4. Σπύρος Λαζαρίδης, Εκπαιδευτικός, Συγγραφέας
«Το στρατόπεδο Παύλου Μελά και η άμεση γειτονιά του: ένα χρονικό δύο, σχεδόν, αιώνων»
5. Σταυρούλα Μαυρογένη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Τμήματος Βαλκανικών Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών Πανεπιστημίου Μακεδονίας
«Παρουσίαση του εκπαιδευτικού προγράμματος Μνήμη, Μνημεία, Ανάμνηση: Συζητάμε με τα παιδιά ιστορίες από το Στρατόπεδο Παύλος Μελάς κατά τη διάρκεια της Κατοχής»

›››Η επίδραση της ιστορίας στα παιδιά
Η εξοικείωση των παιδιών με την ιστορία μπορεί να καλλιεργήσει τη φαντασία και την ευρηματικότητά τους, το συναίσθημα, τη δημιουργικότητα και την καλλιτεχνική τους δεξιότητα. Συμβάλλει επίσης στη σύνθετη και πολλαπλή καλλιέργεια: γλωσσική, γνωσιακή, καλλιτεχνική, δραματική, συναισθηματική.
Από την πλευρά τους, η μνήμη και η μνημόνευση, η ποίηση, η τέχνη, η τεχνολογία, η τοπιογραφία και τα σύμβολα, είναι εργαλεία που μπορούν να μετατρέψουν εξ’ ολοκλήρου την επίσκεψη σε κάποιο ιστορικό μνημείο ή τη ξενάγηση σε βιωματικό γεγονός.
Η επίδραση της ιστορίας στα παιδιά, μας οδηγεί να αναγνωρίσουμε τις μουσειακές εκθέσεις, τα ιστορικά κτίρια και τους τόπους μνήμης όχι μόνο ως πολεμικά – ιστορικά μνημεία, αλλά και ως εργαλεία μάθησης μέσα από μία διαφορετική προσέγγιση, αυτή της ζωής. Το παιδιά αναζητούν, μαθαίνουν, εμπνέονται και μεταδίδουν τα δικά τους μηνύματα, γράφουν ποίηση, βλέπουν πίνακες ζωγραφικής και αυτοεπιβεβαιώνονται καθώς μοιράζονται τις νεοαποκτηθείσες γνώσεις και τις δημιουργίες τους με την υπόλοιπη τάξη ή την οικογένειά τους.

›››Συζητάμε με τα παιδιά για το στρατόπεδο «Παύλος Μελάς»
Υπεύθυνη του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η Σταυρούλα Μαυρογένη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Διευθύντρια του Κέντρου Έρευνας Μακεδονικής Ιστορίας και Τεκμηρίωσης του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα.
••Το πρόγραμμα αφορά το μαθητικό κοινό, τάξεων  Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού, Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου και Α΄, Β΄ Λυκείου, μέγιστος αριθμός ανά τμήμα είναι οι 25 μαθητές
και αναπτύσσεται σε δύο σκέλη και σε δύο προτεινόμενες δράσεις.
Το πρώτο σκέλος αποτελεί η επίσκεψη και η ξενάγηση των μαθητών στο Στρατόπεδο του Παύλου Μελά. Το δεύτερο σκέλος αφορά τη δράση των μαθητών στο Κέντρο Πολιτισμού «Χρήστος Τσακίρης» όπου και θα γίνουν οι δράσεις των μαθητών, ή αν ακολουθήσουν τη μέθοδο του project στο κέντρο υπολογιστών του σχολείου τους. 
Η έρευνα που θα διεξάγουν οι ίδιοι οι μαθητές είναι σχετική με το ιστορικό μνημείο του Στρατοπέδου, σε ότι αφορά την ιστορία του, καθώς και τη σχετική λογοτεχνική και την εικαστική παραγωγή.
••Οι προτεινόμενες ενότητες είναι οι εξής:
1. Το  μνημείο: Συζήτηση, αναζήτηση και εύρεση πληροφοριών σχετικά με τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και με τους τόπους εγκλεισμού καθώς και για τα αντίστοιχα μνημεία στην Ελλάδα.
2. Ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος στην Ελλάδα: Συμπλήρωση χρονοδιαγράμματος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στην Ελλάδα έως τον Εμφύλιο, εύρεση αρχείων, ιστοριών, πληροφοριών και φωτογραφικού υλικού σχετικών με τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και παρουσίαση στους αντίστοιχους χώρους του σχολείου ή του πολιτιστικού Κέντρου.
3. Ερευνώντας για τους κρατούμενους: Έρευνα για σχετικά λογοτεχνικά βιβλία και φωτογραφικό υλικό.
4. Διαχείριση μνήμης: Ανάγνωση ξένης και ελληνικής λογοτεχνίας σχετικά με τον πόλεμο - καταγραφή σκέψεων μέσα από τη δημιουργική γραφή και σχολιασμός φωτογραφιών και πινάκων ζωγραφικής.
5. Δραστηριότητες Μνήμης σχετικά με το Στρατόπεδο.
Α) Αποτύπωση της επίσκεψης που έγινε, λήψη φωτογραφιών και δημιουργία κολάζ, δημιουργία μουσικού θέματος, μικρή ταινία.
Β) Δημιουργία παρουσίασης για την τάξη ή την οικογένεια σχετικά με την επίσκεψη, με ιδιαίτερη σημασία στις εμπειρίες και τα συναισθήματα που αποκόμισαν τα παιδιά. Η παρουσίαση μπορεί να γίνει στο σχολικό χώρο, ως εκδήλωση μνήμης ή στις γιορτές παιδείας του Δήμου.
••Κύριοι στόχοι του εκπαιδευτικού προγράμματος «Μνήμη, Μνημεία, Ανάμνηση: Συζητάμε με τα παιδιά ιστορίες από το Στρατόπεδο Παύλου Μελά κατά τη διάρκεια της κατοχής» είναι αφενός οι μαθητές να μπορέσουν να γνωρίσουν τον συγκεκριμένο «μνημονικό» τόπο, ερχόμενοι σε άμεση επαφή με την ιστορική, αισθητική, καλλιτεχνική διάστασή του, αφετέρου να ασκηθούν στη χρήση του προφορικού και γραπτού λόγου, μέσω της επεξεργασίας των πληροφοριών και των κειμένων, αλλά και μέσω της ενασχόλησης με την ποίηση και την ανθολογία.
Πολύ σημαντική είναι επίσης η ευαισθητοποίηση των παιδιών ως προς τις έννοιες του πολέμου και της ειρήνης, του θανάτου και κυρίως της ζωής, της θυσίας, της μνήμης και της ιστορίας, η εξοικείωση με τη διαδικασία της έρευνας, της άντλησης στοιχείων και πληροφοριών καθώς και με τον τρόπο αξιοποίησής τους και η έκφραση μέσα από καλλιτεχνικές δραστηριότητες όπως η ζωγραφική, η μουσική και η λογοτεχνία.
Συμπερασματικά, οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι η συμμετοχή μαθητών σε τέτοιου είδους διαδραστικά εκπαιδευτικά προγράμματα τονώνει πάντα την αυτενέργεια των συμμετεχόντων και καλλιεργεί ένα κλίμα συνεργασίας, καθώς τα παιδιά παρατηρούν και μελετούν την πορεία και την εξέλιξη της ιστορίας, και κατά συνέπεια της ίδιας της ζωής.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ & ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ – ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΔΗΜΟΣ ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ - ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
ΤΜΗΜΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ, Τηλέφωνο: 2313 302808,  miliou@pavlosmelas.gr


Το avatonpress.gr είναι ανεξάρτητο ενημερωτικό site και στηρίζεται μόνο σε σας. Κάνοντας κλικ στις διαφημίσεις μας βοηθάτε να συνεχίσουμε την προσπάθειά μας! Ευχαριστούμε εκ των προτέρων!

Σχολίασε κι εσύ!