Στον «αέρα» ο διαγωνισμός για την παραχώρηση σε ιδιώτες της Εγνατίας Οδού


Ευρωπαϊκή «κεραμίδα» έπεσε στο πολυετές σίριαλ για την 40ετή παραχώρηση της Εγνατίας οδού σε ιδιώτες, που ανατρέπει τα δεδομένα.
Την περασμένη εβδομάδα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.», η DG Move, η αρμόδια επιτροπή της Ε.Ε. για τις μετακινήσεις, έστειλε στο ΤΑΙΠΕΔ έγγραφο με το οποίο ζητά να αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού των διοδίων, ιδιαίτερα για τα φορτηγά, λαμβάνοντας υπόψη τις κοινοτικές οδηγίες σύμφωνα με τις οποίες η χρέωση εξαρτάται από τις εκπομπές ρύπων του οχήματος.
Οι απαντήσεις πρέπει να υποβληθούν ώς τις 15 Οκτωβρίου, αλλά η κοινοτική παρέμβαση στην ουσία αποτελεί «νάρκη» στον διαγωνισμό, τρεις μήνες μετά την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του.
Ο νέος τρόπος υπολογισμού των διοδίων οδηγεί στην υποχρεωτική λειτουργία των ηλεκτρονικών διοδίων, αφού δεν είναι εφικτό η χρέωση να γίνεται στους σταθμούς διοδίων. Ακυρώνει όμως το πρόγραμμα για κατασκευή 26 νέων μετωπικών και πλευρικών σταθμών σε όλο το μήκος του έτοιμου αυτοκινητόδρομου ο οποίος κόστισε στους φορολογούμενους πάνω από 7 δισ. ευρώ και ενώνει την Ηγουμενίτσα με την Αλεξανδρούπολη, ενώ με τους κάθετους άξονες εξυπηρετεί όλες τις γειτονικές χώρες των Βαλκανίων.
Τη λειτουργία συνολικά 38 σταθμών διοδίων προβλέπει ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ και έχει θεσμοθετηθεί με κοινή απόφαση των συναρμόδιων υπουργών Οικονομίας και Υποδομών.
Η χωροθέτησή τους έχει συναντήσει έντονες αντιδράσεις των τοπικών φορέων, αφού θα πλήξει παραμεθόριες περιοχές της Θράκης και της Δυτικής Μακεδονίας, ενώ δεν λαμβάνει μέτρα για τη δωρεάν διέλευση από διόδια που θα βρίσκονται μέσα στα όρια ενός καποδιστριακού δήμου.
Η προχειρότητα έχει ήδη δημιουργήσει προβλήματα σε δύο περιπτώσεις, στην Καβάλα και στην Ασπροβάλτα, όπου τα έργα σταμάτησαν με παρέμβαση εισαγγελέα γιατί βρίσκονται σε δασικές περιοχές και δεν έχει δοθεί άδεια επέμβασης!
Το δεύτερο, εξίσου σοβαρό θέμα που ανοίγει η DG Move είναι η πιστοποίηση των σηράγγων. Ο αυτοκινητόδρομος είχε εγκαινιαστεί στο σύνολό του λίγο πριν από τις εθνικές εκλογές του 2009, με τις... συνήθεις «κορδέλες». Μετά από μια δεκαετία, αποδεικνύεται ότι 17 από τις συνολικά 73 σήραγγες, από τις οποίες πολλές έχουν μήκος αρκετών χιλιομέτρων, δεν διαθέτουν πιστοποιητικά καλής λειτουργίας!
Τη μικρή αυτή «λεπτομέρεια» δεν είχαν εντοπίσει οι ακριβοπληρωμένοι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ και δεν είχαν φροντίσει να λύσουν ένα θέμα που ανατρέπει βασικούς όρους του διαγωνισμού.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.», οι υπηρεσίες της Εγνατίας τώρα εκπονούν τις μελέτες για τις σήραγγες και με βάση τις αρχικές εκτιμήσεις, το κόστος της πιστοποίησης θα φτάσει στα 350 εκατ. ευρώ.
Υπολογίζεται ότι θα χρειαστεί να τοποθετηθούν επενδύσεις πυροπροστασίας σε σήραγγες που κατασκευάστηκαν πριν από το 2004 και το πολύνεκρο ατύχημα στις Αλπεις που οδήγησε σε πιο αυστηρούς κανονισμούς.
Μόνο στη σήραγγα «Μέγας Αλέξανδρος» στην παράκαμψη της Κατερίνης, χρειάζονται πρόσθετα έργα ύψους 20 εκατ. ευρώ.
Από... σπόντα όμως ανοίγει το πιο σημαντικό θέμα: το ύψος των διοδίων. Στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ προβλέπεται χρέωση στα Ι.Χ. 0,07 ευρώ ανά χιλιόμετρο, όταν στους αυτοκινητόδρομους έχει οριστεί στα 0,06 ευρώ για να καλυφθεί το κόστος κατασκευής τους.
Η «τσιμπημένη» τιμή αιτιολογείται από τους συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ γιατί περιλαμβάνει τη βαριά συντήρηση που πρέπει να γίνει στην Εγνατία οδό, τον συστηματικό έλεγχο στις κοιλαδογέφυρες, τα πρανή και τις σήραγγες, καθώς και τη σταδιακή αντικατάσταση των στηθαίων ασφαλείας.
Ως τώρα, οι εργασίες συντήρησης αφορούσαν μόνον ασφαλτοστρώσεις στα προβληματικά τμήματα και γίνονταν από κατασκευαστικό όμιλο με ετήσια επιβάρυνση για το Δημόσιο της τάξης των 20 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Το κόστος της βαριάς συντήρησης αγγίζει το ένα δισ. ευρώ μαζί με τις παρεμβάσεις που είναι απαραίτητες για την πιστοποίηση των σηράγγων.
Η ιδιωτικοποίηση του έτοιμου αυτοκινητόδρομου προβλέπεται από το πρώτο μνημόνιο και έχει θεσμοθετηθεί με τον νόμο 3985/2011.
Μελέτη των εργαζομένων στην εταιρεία τεκμηριώνει το «όχι» στην επιχειρούμενη παραχώρηση του έργου σε ιδιώτες και υπολογίζει ότι με την ανάπτυξη των προβλεπόμενων από το 2009 σταθμών διοδίων και με χρέωση 0,045 ευρώ ανά χιλιόμετρο για τα Ι.Χ., τα καθαρά έσοδα την πρώτη πενταετία θα διαμορφωθούν στα 320 εκατ. ευρώ.
Με σταδιακή αναπροσαρμογή στα 0,050 ευρώ ώς το 2058, ο αυτοκινητόδρομος εκτιμάται ότι θα αποφέρει στα δημόσια ταμεία σχεδόν 5 δισ. ευρώ.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, που είχε διατυπώσει αντιρρήσεις σε βασικές επιλογές του ΤΑΙΠΕΔ, είχε προτείνει μεταξύ άλλων να παραμείνει στο Δημόσιο η βαριά συντήρηση, να οριστεί το βασικό διόδιο για Ι.Χ. στα 0,055 ευρώ και τα έσοδα να διατεθούν για τη μείωση των τιμών στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους.
Στην απόφαση που έχει υπογράψει και θα ισχύει ώς την παραχώρηση της Εγνατίας οδού σε ιδιώτες, προβλέπεται δωρεάν διέλευση των μόνιμων κατοίκων παραμεθόριων περιοχών της Θράκης και της Δυτικής Μακεδονίας, καθώς και ΑμεΑ και ανέργων.
Για τις δύο τελευταίες κατηγορίες προβλέπεται δωρεάν διέλευση και από τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ.

Πηγή: www.efsyn.gr


Το avatonpress.gr είναι ανεξάρτητο ενημερωτικό site και στηρίζεται μόνο σε σας. Κάνοντας κλικ στις διαφημίσεις μας βοηθάτε να συνεχίσουμε την προσπάθειά μας! Ευχαριστούμε εκ των προτέρων!

Σχολίασε κι εσύ!