Αμφίπολη όπως... Βεργίνα: Τι κρύβεται πίσω από το ψηφιδωτό και το υπόλοιπο χώμα;
Ρεπορτάζ: Xρήστος Μαζάνης
Δέος και θαυμασμό σε όλη την αρχαιολογική κοινότητα προκαλούν τα νέα ευρήματα του ταφικού μνημείου της Αμφίπολης, που είδαν το φως της δημοσιότητας την Κυριακή. Το ψηφιδωτό δάπεδο πίσω από τoν χώρο των Καρυάτιδων είναι μοναδικό, ενώ, σύμφωνα με διακεκριμένους αρχαιολόγους που μίλησαν στο zougla.gr, θα δώσει περισσότερα στοιχεία για την ταυτότητα του νεκρού ή των νεκρών. Αν και από την πλευρά κάποιων επιστημόνων υπάρχει ακόμα επιφυλακτικότητα στο να κάνουν δηλώσεις, φαίνεται ότι υπάρχει ένα σημείο στο οποίο πολλοί συμφωνούν. Κι αυτό αφορά τον συμβολισμό του Ερμή ως ψυχοπομπού.
Ωστόσο, εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι στον τάφο της Περσεφόνης στις Αιγές, υπάρχει μία αναπαράσταση η οποία φέρεται να παρουσιάζει πολλές ομοιότητες με το συγκεκριμένο ψηφιδωτό!
Ο Ερμής ως ψυχοπομπός οδηγούσε τις ψυχές στον Κάτω Κόσμο, δηλαδή στον ΆδηΑδιαμφισβήτητα λοιπόν, ο Ερμής, ο οποίος απεικονίζεται και στο ψηφιδωτό της Αμφίπολης, θεωρούνταν πως οδηγούσε τις ψυχές στον Κάτω Κόσμο, δηλαδή στον Άδη. Σύμφωνα όμως με κάποιους ερευνητές και ιστορικούς, ο Ερμής οδηγούσε και άρμα θεοτήτων.
(Ερμής Πετασοφόρος Ψυχοπομπός - Μακεδονικό 325 300 π.Χ. Αμφίπολη τύμβος Καστά)
Ο Ερμής, γνωστός και με το επικό Ερμείας, είναι ένας απ' τους παλαιότερους θεούς με γνήσια ελληνική λαϊκή καταγωγή. Κατά τη μυθολογία, γεννήθηκε σε μια σπηλιά στην Κυλλήνη (στο σημερινό όρος Ζήρια) της Κορινθίας, από τον Δία και την πανέμορφη νύμφη Μαία, την κόρη του Άτλαντα.
(Πολλές είναι οι αρχαίες πηγές που παρουσιάζουν τον Ερμή συνδεδεμένο με καθαρά χθόνιες θεότητες, όπως είναι η Δήμητρα, ο Πλούτων, ο Τροφώνιος κ.ά.)
Η μυθολογία αναφέρει ότι αμέσως μετά τη γέννησή του επινόησε και κατασκεύασε την πρώτη λύρα και έδειξε, από τη βρεφική του ακόμη ηλικία, την επιδεξιότητά του να μπορεί να κλέβει ακόμη και τα βόδια του Απόλλωνα.
(Βυζαντινό μωσαϊκό του 5-6 αι μ.Χ.)
Ο Ερμής, όπως και ο Προμηθέας, επειδή ανακάλυψε τη φωτιά και τα πυρεία, και συγχρόνως τη θυσία, προφανώς μια θυσία για το δωδεκάθεο, θεωρείται κατά βάση «ένας ανταγωνιστής του δόλιου πυρφόρου Προμηθέα».
Ο Ερμής γρήγορα εξελίχθηκε σε τόσο πολυσχιδή θεότητα, ώστε κάλυπτε σχεδόν κάθε εκδήλωση της ζωήςΜολονότι στην επική ποίηση φαίνεται να έχει βοηθητική θέση έναντι των άλλων ολύμπιων θεών, πολύ γρήγορα εξελίχθηκε σε τόσο πολυσχιδή θεότητα, ώστε κάλυπτε σχεδόν κάθε εκδήλωση της ζωής. Είναι ο πλέον πολυάσχολος θεός, καθώς έχει πολλά καθήκοντα στον Επάνω Κόσμο: κατ' αρχάς είναι ο αγγελιοφόρος του Δία, είναι επίσης θεός των διασταυρώσεων των δρόμων και των ορίων-συνόρων (Ερμής Τρικέφαλος ή Τετρακέφαλος), προστάτης των θυρών των σπιτιών και των πυλών των ναών (Πύλαιος και Προπύλαιος Ερμής), θεός των γραμμάτων και της ρητορικής (λόγιος Ερμής), προστάτης των αθλητών και των αγώνων (αγώνιος Ερμής), προστάτης των εμπόρων (αγοραίος και κερδώος Ερμής). Μάλιστα προστάτευε όχι μόνο το θεωρούμενο σήμερα ως νόμιμο, αλλά και το τυχαίο εύρημα, το λεγόμενο έρμαιον, που σημαίνει «δώρο του Ερμή», δηλαδή το θεόσταλτο δώρο (εξ ου και Ερμής Τύχων) ή το απροσδόκητο πολύτιμο εύρημα ή ακόμη και το προϊόν κλοπής ή αρπαγής (εξ ου και άναξ φηλητών ή δόλιος ή ληιστήρ Ερμής). Διαβάστε περισσότερα ΕΔΩ.
O τάφος της Περσεφόνης στις Αιγές και οι ομοιότητες
Μεγάλες ομοιότητες υπάρχουν με την παράσταση του τάφου της Περσεφόνης στη Βεργίνα
(Παράσταση που βρίσκεται στον τάφο της Περσεφόνης στις Αιγές)
Τι αναφέρει η αρχαιολόγος Αγγελική Κοτταρίδη για τον τάφο της Περσεφόνης στις Αιγές
Ο τάφος είχε συληθεί πιθανότατα από τους Γαλάτες που λεηλάτησαν την βασιλική νεκρόπολη των Αιγών. Η λιγοστή κεραμική που βρέθηκε μέσα σ' αυτόν δείχνει πως χρονολογείται γύρω στο 350 π.Χ.
Το μνημείο ανήκε σε μια νεαρή γυναίκα περίπου 25 χρονών που πρέπει να πέθανε στη γέννα και θάφτηκε εδώ μαζί με το βρέφος της. Τα οστά ενός άντρα που υπήρχαν μέσα στα πεσμένα χώματα, από τον τρόπο και τη θέση που βρέθηκαν, φαίνονται να σχετίζονται με την μεταγενέστερη τυμβωρυχία, πράγμα όχι ασυνήθιστο στη νεκρόπολη των Αιγών.
Η γειτνίαση του τάφου της με εκείνον του Φιλίππου Β΄ δείχνει πως η γυναίκα αυτή θα πρέπει να ήταν μια από τις επτά συζύγους του βασιλιά, πιθανότατα η Νικησίπολις από τις Φερές, η μητέρα της Θεσσαλονίκης».
Το διακοσμητικό πλαίσιο του ψηφιδωτού και η ασπίδα του Φιλίππου
Υπάρχει ακόμα μια παρατήρηση που επισημαίνουν στο zougla.gr ιστορικοί και ερευνητές. Στο ανάκτορο των Αιγών υπάρχει ένα διακοσμητικό πλαίσιο στην ασπίδα του Φιλίππου το οποίο φέρεται να μοιάζει με αυτό του ψηφιδωτού της Αμφίπολης.
(Το διακοσμητικό πλαίσιο του ψηφιδωτού της Αμφίπολης)
(Η ασπίδα του Φιλίππου)
Δείτε το οδοιπορικό του zougla.gr και ξεναγηθείτε στον αρχαιολογικό χώρο των Αιγών:
Στους τάφους των Μακεδόνων βασιλιάδων
Διακεκριμένοι αρχαιολόγοι και ερευνητές μιλούν στο zougla.gr για τα νέα ευρήματα
Η ηλεκτρονική μας εφημερίδα συνομίλησε με διακεκριμένους ιστορικούς ερευνητές και αρχαιολόγους, οι οποίοι εξέφρασαν μεταξύ άλλων τον θαυμασμό τους για τα νέα ευρήματα, ενώ κάποιοι από αυτούς εξήγησαν και τον συμβολισμό του συγκεκριμένου ψηφιδωτού.
«To ψηφιδωτό θα δώσει νέα σημαντικά στοιχεία για το ταφικό μνημείο»
«Η μορφή με τη γενειάδα υποθέτω ότι είναι ο νεκρός»
Ο Ερμής της Αρχαίας Μεσσήνης
(Ο Ερμής της Μεσσήνης απεικονίζεται στη θέση όπου αποκαλύφθηκε)
«Πρέπει να ανοίξει ο τάφος για να μάθουμε τον νεκρό»
«Στο ψηφιδωτό απεικονίζεται ο νεκρός»
«Ο νεκρός επέλεξε για τον τάφο του ένα θέμα μυθολογικό»
«Ο ηνίοχος είναι ο Θεός Πλούτωνας»
«Μπορεί να είναι κάποιος θεός ή ο νεκρός πάνω στο άρμα»
Η επίτιμη διευθύντρια Αρχαιοτήτων Κατερίνα Ρωμιοπούλου, σε δηλώσεις της στο zougla.gr, διευκρινίζει πως «πάνω στο άρμα φαίνεται ένας στεφανωμένος άνδρας ώριμος, που δεν ξέρουμε ποιος είναι. Μπορεί να είναι κάποιος θεός, αλλά μπορεί να είναι και ο ίδιος ο νεκρός. Το ότι έχει στεφάνι στο κεφάλι του είναι ένα σημαντικό στοιχείο. Περιμένουμε να δούμε και την υπόλοιπη σύνθεση. Στους τάφους της Βεργίνας έχει βρεθεί το ίδιο θέμα αλλά σε ζωγραφική. Είναι ένα θέμα αγαπητό, να δείχνουν πως κατεβαίνει κάποιος στον κάτω κόσμο, αλλά βέβαια όταν πρόκειται για κάποιο σημαντικό άτομο. Στον τάφο της Περσεφόνης υπάρχει κάτι ανάλογο, αλλά όχι ακριβώς το ίδιο, υπάρχει η κάθοδος στον Άδη».
Πηγή: www.zougla.gr
