Γ' ΕΛΜΕ-Θ: Επιμορφωτικά Σεμινάρια για τις «δημιουργικές εργασίες» του «Νέου Λυκείου»
Γ΄ΕΛΜΕ
ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ
Θεσσαλονίκη 6 -9- 2017
Πρ. Κορομηλά 51
τηλ. Επικοινωνίας 6979850143
e-mail: gelmeth3@gmail.com
Επιμορφωτικά Σεμινάρια για τις «δημιουργικές εργασίες» του «Νέου Λυκείου»
Με έλλειμμα ενημέρωσης των σχολείων και προχειρότητα στην προετοιμασία, το
Υπουργείο μας καλεί σε σεμινάρια, με ευθύνη των ΠΕΚ, από 4/9/17, μέσω
πρόσκλησης που κοινοποιήθηκε την πρώτη μέρα ! ανάληψης υπηρεσίας στα σχολεία.
Το θέμα της επιμόρφωσης είναι οι δημιουργικές εργασίες στο Λύκειο και
γίνεται σε δύο φάσεις μέσα στο Σεπτέμβρη, μία μέρα η καθεμιά. Αυτό δεν
ανταποκρίνεται στα αιτήματα του κλάδου μας για ουσιαστική επιμόρφωση, που να
εστιάζει στο περιεχόμενο των επιστημονικών αντικειμένων. Αντίθετα, το Υπουργείο
ενδιαφέρεται για την επικέντρωση στην πληροφορία και τη μεθοδολογία, γιατί
είναι εναρμονισμένο στις οδηγίες του ΟΟΣΑ .
Το υπουργείο επιδιώκει να
ενσωματώσει τις αντιστάσεις των εκπαιδευτικών, ώστε να δημιουργήσει όρους
«τετελεσμένου» για την επιβολή του «Νέου Λυκείου».
Απ’ την περσινή σχολική χρονιά είχαμε καταγγείλει την πραγματοποίηση του θεσμού των Δημιουργικών Εργασιών, καθώς αυτές εντάσσονται στο πλαίσιο ενός ευέλικτου ωρολογίου προγράμματος στο «Νέο Λύκειο» που ακυρώνει θεμελιώδεις μορφωτικές κατακτήσεις .
Ως διαδικασία, εξάλλου, δεν προάγει ούτε τη μαθητική δημιουργία ούτε το ερευνητικό πνεύμα των μαθητών. Αλλά και γιατί εξ αρχής αυτές οι «εργασίες» αποκλείουν τη μαθητική δημιουργικότητα αφού καθορίζεται σαφώς ότι αφορούν στη βελτίωση της βαθμολογίας γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων. Υποβαθμίζεται με άλλα λόγια το γνωστικό κομμάτι και το περιεχόμενο της έρευνας προς όφελος της τυποποιημένης διαδικασίας και των κανόνων του «παραδοτέου».
Οι εκπαιδευτικοί επωμίζονται επιπλέον γραφειοκρατικά και διοικητικά βάρη στην ήδη πολύ επιβαρυμένη καθημερινότητά τους, αφού πολλοί εκπαιδευτικοί της κάθε σχολικής μονάδας περιφέρονται σε πάνω από 3 σχολεία και ο σταθερός αριθμός καθηγητών στο κάθε σχολείο που θα επωμισθεί αυτή τη διαδικασία οργάνωσης και διεκπεραίωσης των «Δημιουργικών Εργασιών» θα είναι ακόμη μικρότερος από άλλες χρονιές. Αυτή η παρωδία «Δημιουργικής Εργασίας» αποτελεί στην ουσία αύξηση του διδακτικού ωραρίου και απλήρωτη εργασία των εκπαιδευτικών, αφού όλη η προετοιμασία της θα γίνεται εκτός του διδακτικού ωραρίου.
Απ’ την περσινή σχολική χρονιά είχαμε καταγγείλει την πραγματοποίηση του θεσμού των Δημιουργικών Εργασιών, καθώς αυτές εντάσσονται στο πλαίσιο ενός ευέλικτου ωρολογίου προγράμματος στο «Νέο Λύκειο» που ακυρώνει θεμελιώδεις μορφωτικές κατακτήσεις .
Ως διαδικασία, εξάλλου, δεν προάγει ούτε τη μαθητική δημιουργία ούτε το ερευνητικό πνεύμα των μαθητών. Αλλά και γιατί εξ αρχής αυτές οι «εργασίες» αποκλείουν τη μαθητική δημιουργικότητα αφού καθορίζεται σαφώς ότι αφορούν στη βελτίωση της βαθμολογίας γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων. Υποβαθμίζεται με άλλα λόγια το γνωστικό κομμάτι και το περιεχόμενο της έρευνας προς όφελος της τυποποιημένης διαδικασίας και των κανόνων του «παραδοτέου».
Οι εκπαιδευτικοί επωμίζονται επιπλέον γραφειοκρατικά και διοικητικά βάρη στην ήδη πολύ επιβαρυμένη καθημερινότητά τους, αφού πολλοί εκπαιδευτικοί της κάθε σχολικής μονάδας περιφέρονται σε πάνω από 3 σχολεία και ο σταθερός αριθμός καθηγητών στο κάθε σχολείο που θα επωμισθεί αυτή τη διαδικασία οργάνωσης και διεκπεραίωσης των «Δημιουργικών Εργασιών» θα είναι ακόμη μικρότερος από άλλες χρονιές. Αυτή η παρωδία «Δημιουργικής Εργασίας» αποτελεί στην ουσία αύξηση του διδακτικού ωραρίου και απλήρωτη εργασία των εκπαιδευτικών, αφού όλη η προετοιμασία της θα γίνεται εκτός του διδακτικού ωραρίου.
Εξ
άλλου πολλοί από τους συμμετέχοντες στα σεμινάρια δεν θα φθάσουν ποτέ να
οργανώσουν τις Δ.Ε. γιατί απλούστατα το μάθημα τους καταργείται σύμφωνα με το
προτεινόμενο σχέδιο για το νέο Λύκειο!
Όμως το κυριότερο είναι ότι μέσα και από τις «Δημιουργικές Εργασίες» προετοιμάζεται το έδαφος για την εμπέδωση και υλοποίηση των συντηρητικών αναδιαρθρώσεων που αφορούν το νέο Λύκειο, όπως φαίνεται να διαμορφώνεται με τις ανακοινώσεις του Υπουργού Παιδείας και της κυβέρνησης. Στο νέο Λύκειο προβλέπεται στη Γ’ τάξη η εκπόνηση εργασίας «που πραγματοποιείται για κάθε μάθημα εντός του σχολείου υπό την καθοδήγηση και την επίβλεψη του/της εκπαιδευτικού του μαθήματος, που κατατίθεται σε ειδική πλατφόρμα όπου ελέγχεται για την περίπτωση αντιγραφής και που βαθμολογείται ανώνυμα από αξιολογητές ειδικού μητρώου».
Όμως το κυριότερο είναι ότι μέσα και από τις «Δημιουργικές Εργασίες» προετοιμάζεται το έδαφος για την εμπέδωση και υλοποίηση των συντηρητικών αναδιαρθρώσεων που αφορούν το νέο Λύκειο, όπως φαίνεται να διαμορφώνεται με τις ανακοινώσεις του Υπουργού Παιδείας και της κυβέρνησης. Στο νέο Λύκειο προβλέπεται στη Γ’ τάξη η εκπόνηση εργασίας «που πραγματοποιείται για κάθε μάθημα εντός του σχολείου υπό την καθοδήγηση και την επίβλεψη του/της εκπαιδευτικού του μαθήματος, που κατατίθεται σε ειδική πλατφόρμα όπου ελέγχεται για την περίπτωση αντιγραφής και που βαθμολογείται ανώνυμα από αξιολογητές ειδικού μητρώου».
Στην ουσία αυτή η διαδικασία, που έχει όλα τα στοιχεία της
«αντικειμενικότητας» κατά ΟΟΣΑ και υπολογίζεται στην απόκτηση απολυτηρίου και
κατ’ επέκταση και στο βαθμό πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, θα
χρησιμοποιηθεί και ως μηχανισμός κατηγοριοποίησης μαθητών και σχολείων
που θα συνδέεται με την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού.
Μεθοδικά οι «Δημιουργικές Εργασίες» στο Λύκειο προλειαίνουν το έδαφος για να περάσουν στη συνείδηση των εκπαιδευτικών και την καθημερινή πρακτική των σχολείων πλευρές της αντιδραστικής μεταρρύθμισης που ετοιμάζει η κυβέρνηση για ένα αριστοκρατικό λύκειο για λίγους, που θα αξιολογείται με «αντικειμενικό» τρόπο μέσα απ’ τις επιδόσεις των μαθητών του μέσα από εθνικού τύπου διαδικασίες και εξετάσεις, στο πλαίσια και των υποδείξεων του ΟΟΣΑ και της ΕΕ.
Μεθοδικά οι «Δημιουργικές Εργασίες» στο Λύκειο προλειαίνουν το έδαφος για να περάσουν στη συνείδηση των εκπαιδευτικών και την καθημερινή πρακτική των σχολείων πλευρές της αντιδραστικής μεταρρύθμισης που ετοιμάζει η κυβέρνηση για ένα αριστοκρατικό λύκειο για λίγους, που θα αξιολογείται με «αντικειμενικό» τρόπο μέσα απ’ τις επιδόσεις των μαθητών του μέσα από εθνικού τύπου διαδικασίες και εξετάσεις, στο πλαίσια και των υποδείξεων του ΟΟΣΑ και της ΕΕ.
Γνωρίζουμε ότι την περσινή χρονιά μεγάλο τμήμα του κλάδου αντιστάθηκε στην
εφαρμογή των «δημιουργικών εργασιών». Η μη συμμετοχή στα «σεμινάρια» δεν
συνιστά άρνηση εκπαιδευτικού έργου. Θεσμική υποχρέωσή μας είναι η παρουσία μας
στο σχολείο. Δε θα γίνουμε διεκπεραιωτές ποσοτικών αξιολογικών δεδομένων,
αλλοιώνοντας τον παιδαγωγικό ρόλο μας.





Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Γιάννης Λαθήρας Νίκος Παλάντζας