ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης: ΚΑΙ μετρό ΚΑΙ αρχαία


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Συνέντευξη Τύπου ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης

ΚΑΙ μετρό ΚΑΙ αρχαία

Συνέντευξη Τύπου παραχώρησε σήμερα στη 1 μετά το μεσημέρι η Ν.Ε. Α΄ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ, για το θέμα των αρχαιοτήτων που έχουν βρεθεί στο σταθμό Βενιζέλου του μετρό και την απόφαση της κυβέρνησης για απόσπαση και επανατοποθέτηση των ευρημάτων. Κάτι που ανατρέπει προηγούμενη απόφαση για την κατασκευή του σταθμού και παραμονή των αρχαιοτήτων «κατά χώραν».
Η συνέντευξη ξεκίνησε με σύντομη εισήγηση του συντονιστή της Ν.Ε., Χρήστου Δουίτση, ο οποίος έκανε μια σύντομη εισαγωγή, αναφερόμενος στην καθυστέρηση υλοποίησης του έργου, εφόσον εφαρμοστεί η λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης και παρουσίασε την ομιλήτρια και τους ομιλητές. Δηλαδή:
Τη Μαρία Βλαζάκη, αρχαιολόγο, επίτιμη γενική διευθύντρια αρχαιοτήτων και πολιτιστικής κληρονομιάς, πρώην γ.γ. , του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού
Το Γιάννη Μυλόπουλο, καθηγητή Πολυτεχνικής Σχολής ΑΠΘ, πρώην πρόεδρο της Αττικό Μετρό και
Τον Τάσο Κουράκη, πρώην Α΄ αντιπρόεδρο της Βουλής

Ως ανεξήγητο και λυπηρό γεγονός για την πόλη, χαρακτήρισε η Μαρία Βλαζάκη, την ανακίνηση του θέματος από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, ωστόσο εξέφρασε την πεποίθηση πως οι αρχαιότητες δεν πρόκειται να μετακινηθούν και θα παραμείνουν στη θέση τους. Τόνισε δε πως σύμφωνα με τον αρχαιολογικό νόμο απόσπαση αρχαιοτήτων επιτρέπεται μόνον όταν δεν υπάρχει καμία τεχνική λύση για την παραμονή τους «κατά χώρα» και είναι φαιδρό να υποστηρίζεται κάτι τέτοιο, πως δηλαδή δεν υπάρχει τεχνική λύση.
Θύμισε πως όταν είχε βρεθεί το βυζαντινό σταυροδρόμι, στη συμβολή των οδών Εγνατίας με Βενιζέλου, είχαν ξεσηκωθεί όλοι, ώστε να μην μετακινηθεί και οι εργασίες για το σταθμό του μετρό να γίνουν με τα ευρήματα «κατά χώρα». Κι αυτό επειδή εκτιμήθηκε η τεράστια σπουδαιότητα του ευρήματος. Κάτι που τελικά επιτεύχθηκε χάρις στην ιστορική απόφαση που πήρε τότε το υπουργείου Πολιτισμού με επικεφαλής τον Αριστείδη Μπαλτά. Η απόφαση εκείνη έλεγε πως η παραμονή των αρχαιοτήτων είναι αναγκαία «για λόγους υπέρτατου δημοσίου συμφέροντος» και επειδή αποτελούν παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά.
Η Μαρία Βλαζάκη τελειώνοντας ανέφερε πως το εύρημα αποτελεί ένα πολυσύνθετο έργο το οποίο εάν αποσπαστεί και, εφόσον επιστρέψει, θα είναι λαβωμένο και επί πλέον θα έχει χάσει μέρος της αυθεντικότητάς του.

Από την πλευρά του ο Γιάννης Μυλόπουλος, ξεκίνησε λέγοντας με κατηγορηματικό τρόπο πως αντίθετα με όσα η κυβέρνηση υποστηρίζει, τεχνική λύση για την παραμονή των αρχαιοτήτων είχε βρεθεί. Μάλιστα είχαν ολοκληρωθεί οι μελέτες και οι προμελέτες και είχαν πληρωθεί από την Αττικό Μετρό. Για την επιστροφή της μελέτης, είπε πως αυτό είναι μια συνήθης πρακτική, δηλαδή να επιστρέφονται για κάποιες αναγκαίες διορθώσεις. «Είναι ψέμα να λένε ότι δεν υπάρχει μελέτη και ότι δεν υπάρχει λύση», είπε χαρακτηριστικά.
Για 2 λόγους, είπε ο Γιάννης Μυλόπουλος, η κυβέρνηση επανέφερε την πρόταση για απόσπαση των αρχαιοτήτων.
Ο πρώτος είναι ένας ιδιότυπος πολιτικός ρεβανσισμός και ο δεύτερος η εξυπηρέτηση μεγάλων οικονομικών συμφερόντων. Να μην ξεχνάμε πως με καθυστέρηση 2,5 χρόνων ο εργολάβος θα απαιτήσει αποζημιώσεις. Επίσης πρόκειται για παραβίαση της επιστημονικής και θεσμικής δεοντολογίας.
Συνεχίζοντας, ο τέως πρόεδρος της Αττικό Μετρό, είπε πως η απόσπαση αποτελεί μη νόμιμη πράξη και θα εκπέσει στα δικαστήρια και επανέλαβε πως τεχνική λύση υπάρχει και κανείς δεν δικαιούται να λέει το αντίθετο.
Για το χρονοδιάγραμμα λειτουργίας του μετρό, είπε πως ενώ θα λειτουργούσε με τους 12 από τους 13 σταθμούς στα τέλη του 2020, τώρα θα λειτουργήσει το 2023 αν και, ο ίδιος πιστεύει, πως δεν πρόκειται να λειτουργήσει πριν από το 2025. Και φυσικά ο ανάδοχος θα ζητήσει αποζημιώσεις για την καθυστέρηση.
Τέλος αναφέρθηκε στο γεγονός πως όταν η διοίκησή του παρέλαβε το έργο, σε 10 χρόνια, δηλαδή από 2006 ως το 2016, είχε ολοκληρωθεί το 33% ενώ μετά από 4 χρόνια είχε φτάσει στο 75%. Για να καταλήξει λέγοντας πως από σήμερα κανείς δε δικαιούται να λέει πως δεν ήξερε.

Ο Τάσος Κουράκης, ο οποίος ήταν από εκείνους που είχαν πρωτοστατήσει υπέρ της διατήρησης των αρχαιοτήτων «κατά χώραν», όταν είχε ανακύψει το ζήτημα, θύμισε πως τότε ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν ο πρώτος που αντέδρασε για να ακολουθήσουν και άλλοι φορείς της πόλης με το δήμο Θεσσαλονίκης να κάνει και προσφυγή υπέρ της διατήρησης. Συνεχίζοντας είπε πως σήμερα τίθενται δύο ερωτήματα:
Α) είναι χαμένη υπόθεση;
Β) τι κάνουμε τώρα;
Απαντώντας ο ίδιος είπε πως σίγουρα η υπόθεση δεν είναι χαμένη κι αυτό φαίνεται από το τι έχει γίνει μέχρι σήμερα. Γιατί και αρχικά όταν το ζήτημα είχε ανακύψει εθεωρείτο χαμένη υπόθεση αλλά τελικά απεδείχθη πως δεν ήταν. Θύμισε ακόμη και τη υπόθεση με την κατασκευή της θαλάσσιας αρτηρίας η οποία επίσης ανετράπη αν και αρχικά εθεωρείτο κι εκείνη ως χαμένη υπόθεση.
Όσον αφορά το τι κάνουμε θα κάνουμε όπως και τότε, ό,τι είναι δυνατόν. Με πρώτη και καλύτερη τη συστράτευση όλων των φορέων και των προσωπικοτήτων που αντιτίθενται στη απόφαση της κυβέρνησης για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων. Δε θα λειτουργήσουμε ανταγωνιστικά προς καμία αντίστοιχη πρωτοβουλία. Θα πρέπει πρώτα απ’ όλα να ενημερωθεί η πόλη και στη συνέχεια να προχωρήσαμε σε δικαστικές προσφυγές. Επίσης θα κινητοποιήσουμε τους ευρωβουλευτές μας ώστε να ενημερωθεί η Ευρώπη και να υπάρξει και κινητοποίηση προσωπικοτήτων του εξωτερικού.

Κλείνοντας ο συντονιστής της Ν.Ε Α΄ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ, αφού ευχαρίστησε τους εκπροσώπους των ΜΜΕ για τη συμμετοχή τους, συνέδεσε την καθυστέρηση του έργου με το μονοπώλιο του ΟΑΣΘ, για τν οποίο η κυβέρνηση δεν έχει ανοίξει τα χαρτιά της και υπάρχουν έντονη φημολογία και σκέψεις για ιδιωτικοποίηση του φορέα.

Το γραφείο Τύπου
ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης   


Το avatonpress.gr είναι ανεξάρτητο ενημερωτικό site και στηρίζεται μόνο σε σας. Κάνοντας κλικ στις διαφημίσεις μας βοηθάτε να συνεχίσουμε την προσπάθειά μας! Ευχαριστούμε εκ των προτέρων!

Σχολίασε κι εσύ!