“Ανακαλύπτοντας τη Σταυρούπολη: Ο Εκπαιδευτικός Περίπατος ως Πολυτροπική Παιδαγωγική Πρακτική” η εξαιρετική δράση του 2ου ΓΕΛ Σταυρούπολης


Ανακαλύπτοντας τη Σταυρούπολη: Ο Εκπαιδευτικός Περίπατος ως Πολυτροπική Παιδαγωγική Πρακτική

Το 2ο Γενικό Λύκειο Σταυρούπολης παρουσίασε στο 3ο Διεθνές Συνέδριο «Οι 17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης στην Εκπαίδευση – Διαμορφώνοντας ενεργούς πολίτες για την Αειφορία, την Καινοτομία, την Ισότητα και τη Δικαιοσύνη σε έναν κόσμο που αλλάζει», που πραγματοποιήθηκε στην Καστοριά 3-5 Οκτωβρίου 2025, την καινοτόμο δράση «Ανακαλύπτοντας τη Σταυρούπολη: Εκπαιδευτικός Περίπατος ως Πολυτροπική Παιδαγωγική Πρακτική». Η δράση αυτή αποτέλεσε μια εφαρμογή της Εκπαίδευσης για την Αειφορία και της Εκπαίδευσης Βασισμένης στον Τόπο, με σκοπό να συνδέσει τους μαθητές με την ιστορία, τον πολιτισμό και την κοινωνική πραγματικότητα της περιοχής τους.


Συμμετείχαν 22 μαθητές της Β΄ Λυκείου κατά το σχολικό έτος 2024–2025, οι οποίοι εργάστηκαν βιωματικά και συνεργατικά, ανακαλύπτοντας τη Σταυρούπολη μέσα από μια διαδικασία τριών διαδοχικών φάσεων: την προετοιμασία, τον εκπαιδευτικό περίπατο και τον αναστοχασμό. Στην πρώτη φάση οι μαθητές ενημερώθηκαν για τους στόχους  του προγράμματος και χωρίστηκαν σε ομάδες, ώστε να ερευνήσουν την ιστορία και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής γύρω από την

οδό Μίκη Θεοδωράκη , πρώην Λαγκαδά. Η διαδικασία περιλάμβανε αναζήτηση πηγών στο διαδίκτυο, μελέτη φωτογραφικού αρχειακού υλικού, παρακολούθηση βίντεο με εικόνες της παλιάς Σταυρούπολης και δημιουργία ενός χάρτη–puzzle με QR codes, τα οποία οδηγούσαν σε ψηφιακές φωτογραφίες τοποσήμων της πόλης οι οποίες είναι αναρτημένες στους τοίχους του σχολείου.. Με αυτόν τον τρόπο ενεργοποιήθηκαν οι γνώσεις των μαθητών, καλλιεργήθηκε η συναισθηματική τους σύνδεση με τον τόπο και ανακατασκευάστηκε συλλογικά η διαδρομή που θα ακολουθούσε ο περίπατος. Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί της δράσης ήταν οι Πεχλιβανίδου Γεωργία, Παπαδημητρίου Ευθύμιος (Διευθυντής του 2ου ΓΕΛ Σταυρούπολης) και Ιμβριώτης Σταύρος.

Η δεύτερη φάση αφορούσε την υλοποίηση του ίδιου του περιπάτου, κατά τον οποίο οι μαθητές επισκέφθηκαν έντεκα χαρακτηριστικά τοπόσημα της Σταυρούπολης, συνδέοντας την επιτόπια εμπειρία με τις ιστορικές, κοινωνικές, πολιτισμικές και περιβαλλοντικές διαστάσεις τους. Στη δεύτερη φάση πραγματοποιήθηκε ο περίπατος σε έντεκα επιλεγμένα τοπόσημα με ιστορική, κοινωνική, οικονομική και περιβαλλοντική σημασία Θαλάματα (στέγαση προσφύγων 1914–1922), Κέντρο Πολιτισμού

Χρήστος Τσακίρης (η ανάπτυξη των δυτικών συνοικιών 1978–1990), Ψυχιατρείο Σταυρούπολης (ιατρικές υποδομές), Αγωγός νερού (κτιστές υποδομές 19ου αιώνα), Σινεμά Σταυρουπόλ (λειτουργία από το 1955), Φωτογραφείο «Φρύνη» (κοινωνικό σημείο αναφοράς), Ταφόπλακα Εβραίων (κατάλοιπα Ισραηλιτικού Νεκροταφείου), Στρατόπεδο Παύλου Μελά (ιστορικός χώρος μνήμης και πρασίνου), Καπναποθήκες Αθανασόπουλου (εμπορική και βιομηχανική κληρονομιά), Δενδροπόταμος – Ξηροπόταμος (υδάτινος άξονας), Οδός Λαγκαδά (κεντρικός ιστορικός οδικός άξονας).

Σε κάθε σημείο παρουσιάζονταν ιστορικές πληροφορίες από τους ίδιους τους μαθητές, αντιπαραβάλλονταν παλιές και σύγχρονες φωτογραφίες, και η μαθησιακή διαδικασία εμπλουτιζόταν με θεατρικά δρώμενα, μουσικές παρεμβάσεις, παιχνίδια και ανοιχτές συζητήσεις. Η πολυτροπική αυτή προσέγγιση προσέφερε ένα πλούσιο πλέγμα αισθητηριακών και συναισθηματικών ερεθισμάτων, ενισχύοντας τη βιωματική κατανόηση και την κοινωνική μάθηση.

Στην τρίτη φάση, οι μαθητές επέστρεψαν στο σχολείο όπου συμμετείχαν σε παιγνιώδεις δραστηριότητες και παιχνίδια γνώσεων που ανακεφαλαίωναν την εμπειρία του περιπάτου.

Παράλληλα συμπλήρωσαν φύλλα αξιολόγησης, μέσα από τα οποία κατέγραψαν όσα έμαθαν, τα στοιχεία που τους εντυπωσίασαν και τις προτάσεις τους για μελλοντικές δράσεις. Η διαδικασία αυτή ενίσχυσε τον αναστοχασμό και την εμβάθυνση της γνώσης, ενώ οι μαθητές, μέσα από το Δίκτυο ΓΕΛ Σταυρούπολης, ανέλαβαν τον ρόλο μεντόρων, καθοδηγώντας συνομηλίκους τους από άλλα σχολεία της περιοχής.


Τα αποτελέσματα της δράσης κατέδειξαν ότι ο εκπαιδευτικός περίπατος μπορεί να αποτελέσει ένα ισχυρό εργαλείο σύνδεσης της γνώσης με την πραγματικότητα. Οι μαθητές ανέπτυξαν βαθύτερη αίσθηση του τόπου και κατανόησαν τη διαχρονική ιστορία και οικολογία της Σταυρούπολης, βίωσαν τη μάθηση μέσα από συνεργατικές και βιωματικές διαδικασίες, καλλιέργησαν δεξιότητες κριτικής σκέψης, ομαδικότητας και ενεργού πολιτειότητας, ενώ παράλληλα αξιοποίησαν δημιουργικά τόσο τα ψηφιακά μέσα όσο και τις καλλιτεχνικές και παιγνιώδεις πρακτικές. Επιπλέον, μέσα από τη δράση συνειδητοποίησαν στην πράξη τις τέσσερις διαστάσεις της αειφορίας: τη φυσική, την κοινωνική, την οικονομική και την πολιτική.

Η παρουσίαση στο συνέδριο της Καστοριάς ανέδειξε με σαφήνεια τη δυναμική της εκπαίδευσης εκτός τάξης, υπογραμμίζοντας πώς η τοπική ιστορία και η πολιτισμική κληρονομιά μπορούν να λειτουργήσουν ως καταλύτες για την επίτευξη των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης. Η εργασία του 2ου ΓΕΛ Σταυρούπολης αποδεικνύει ότι η εκπαίδευση για την αειφορία δεν αποτελεί μια αφηρημένη θεωρητική έννοια, αλλά μια ζωντανή, συμμετοχική και κοινοτικά προσανατολισμένη διαδικασία, που ξεκινά από τη γειτονιά, οικοδομείται μέσα από τη συνεργασία, τη δημιουργικότητα και τον σεβασμό στην ιστορία και το περιβάλλον και τελικά μπορεί να εμπνεύσει νέες πρακτικές καινοτομίας στην εκπαίδευση.



Το avatonpress.gr είναι ανεξάρτητο ενημερωτικό site και στηρίζεται μόνο σε σας. Κάνοντας κλικ στις διαφημίσεις μας βοηθάτε να συνεχίσουμε την προσπάθειά μας! Ευχαριστούμε εκ των προτέρων!

Σχολίασε κι εσύ!