Ο εκπεσών PHYLAX του Φαλήρου του Μάκη Διάκου
Ο
εκπεσών PHYLAX του
Φαλήρου
Το κείμενο - πρόταση γράφηκε με αφορμή την ανακοίνωση
του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΚΜΣΤ) σχετικά με τον βανδαλισμό έργων
τέχνης που παρατηρούνται διαχρονικά και
συχνά στον τόπο μας, http://www.greekstatemuseum.com/kmst/pressroom/article/1309.html).
Την βρήκα εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, κυρίως ως
επιβεβλημένη, καθώς η τέχνη παράγεται, προβάλλεται και "φυλάσσεται"
σε όλα τα επίπεδα της καθημερινότητας μας. Τα μουσεία μας δεν μας έχουν
συνηθίσει σε τέτοιες ανακοινώσεις, λες και ζουν αποκλειστικά στον ακαδημαϊκό
χώρο της τέχνης, αποκομμένα και απομονωμένα στο εσωτερικό των ασφαλών εκθεσιακών
ντουβαριών τους.
Επεκτείνοντας την ευαισθησία του ΚΜΣΤ και την
κοινωνική του παρέμβαση θα ήθελα να προτείνω, με όλο το σεβασμό στο έργο του, το
εξής απλό (αν ήδη δεν το έχει υιοθετήσει άλλος φορέας ως αντίληψη):
Να συγκεντρώνει - ακόμη και με λελογισμένο κόστος - όλα τα “απόβλητα”
έργα τέχνης που βανδαλίστηκαν και οι φορείς των δεν επιθυμούν ή δεν
δύνανται να τα αποκαταστήσουν και να τα επανεκθέσουν άμεσα.
Με τον τρόπο αυτό τα απόβλητα έργα τέχνης βρίσκουν ένα άσυλο, όπως έχει
ανάγκη κάθε τι κατατρεγμένο. Μέσω της τεχνογνωσίας του ΚΜΣΤ αποκαθίστανται από
αρμόδιο και πιστοποιημένο φορέα, τυγχάνουν περίθαλψης, ίσως και προβολής κατά
καιρούς – ανάλογα με το πρόγραμμα του μουσείου – και σίγουρα συνεχίζουν τον βίο τους σε έναν
ασφαλή χώρο φύλαξης και φροντίδας αντί μιας άθλιας δημοτικής αποθήκης όπου ίσως
κι εκεί να συνεχίζεται η καταστροφή ή κρυφίως και η ασέλγεια εις βάρος τους.
Μια καλή ευκαιρία είναι ο εκπεσών PHYLAX του Φαλήρου, στον
οποίον κατ’ αρχάς μπορεί να του προσφερθεί η επιβεβλημένη αποκατάσταση των
ζημιών (και από τους δύο βανδαλισμούς που υπέστη) και η ασφαλής φύλαξη του για
όσο χρόνο χρειαστεί η αρμόδια δημοτική αρχή να αποφασίσει την τύχη του. Παράλληλα,
αν εντάσσεται στο εκθεσιακό του πρόγραμμα, να το εκθέσει έως ότου αποφασίσει η
δημοτική αρχή για την τύχη του.
Στις περιπτώσεις όπου ο ιδιοκτήτης του έργου τέχνης δεν το επιθυμεί πλέον
γιατί δε μπορεί να το διαχειριστεί, μπορεί να το χαρίσει στο ΚΜΣΤ που σίγουρα
γνωρίζει να το προστατέψει και να αναδείξει. Σε κάθε περίπτωση μετά από εύλογο
διάστημα το έργο αυτό θα αποτελεί πλέον περιουσία του μουσείου. Εν καιρώ, ίσως δημιουργήσει μια ενδιαφέρουσα και μοναδική, γκαλερί
απόβλητων έργων τέχνης. Επιπλέον, με δεδομένη την προστασία και την προβολή
αυτών των έργων τέχνης από το ΚΜΣΤ, οι κυνηγοί τους ίσως να νιώσουν την
ματαιότητα των πράξεων τους.
Θέλω να πιστεύω πως αυτό συμπεριλαμβάνεται στους σκοπούς ενός τέτοιου
μουσείου, άλλωστε θα αποτελεί κάψουλα προστασίας απόβλητων έργων με το ανάλογο
ενδιαφέρον για τον ιστορικό του μέλλοντος.
Μια γκαλερί που θα αποτυπώνει την δυστροπία της κοινωνίας στο μήνυμα
αυτών των έργων.
ΜΑΚΗΣ ΔΙΑΚΟΣ