Κριτική έξι σημείων για τη μεταρρύθμιση στην Παιδεία


Αφού υποχώρησαν οι πρώτες –αναμενόμενες– πολιτικές αντιδράσεις, χρειάζεται μια ψύχραιμη κριτική στο νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια, πριν ξεκινήσει η διαβούλευση πάνω στην πρόταση του υπουργείου Παιδείας.
Τον Φεβρουάριο της Γ΄ Λυκείου οι μαθητές καλούνται να δηλώσουν αν κατοχυρώνουν την πρόσβαση σε ένα ΤΕΠ με μόνο προαπαιτούμενο το απολυτήριο ή αν επιθυμούν να διαγωνιστούν στις πανελλαδικές εξετάσεις. Εναν μήνα μετά ανακοινώνεται και ο αριθμός των εισακτέων.
Σε αυτή τη φάση είναι που θα γίνει εμφανές το πρόβλημα. Εστω ότι ένα τμήμα διαθέτει 100 θέσεις και τον Φεβρουάριο της Γ΄ Λυκείου το επέλεξαν 30 μαθητές. Αυτό συνεπάγεται ότι στο τμήμα αυτό 30 θέσεις καταλήφθηκαν με ελεύθερη πρόσβαση μέσω του απολυτηρίου και 70 θα διατεθούν σε όσους εξεταστούν στις Πανελλαδικές. Το ζήτημα γίνεται ακόμη πιο περίπλοκο αν σκεφτούμε το ενδεχόμενο οι αριθμοί να είναι αντίστροφοι και άρα οι εναπομείνασες θέσεις να είναι 30.
Οι πιθανότητες λένε ότι το παραπάνω σενάριο θα ισχύσει σε τμήματα χαμηλής ζήτησης, αλλά κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο να ισχύσει και σε τμήματα μέτριας βαθμολογίας αλλά με υψηλό επιστημονικό κύρος, όπως για παράδειγμα το Βιολογικό, το οποίο μπορεί να δεχθεί και μαθητές μόνο με τον βαθμό απολυτηρίου, οι οποίοι δεν θα έχουν περάσει από τη διαδικασία των σαφώς απαιτητικότερων πανελλαδικών εξετάσεων συγκριτικά με τις ενδοσχολικές περιφερειακές εξετάσεις.
Αυτό συμβαίνει γιατί κανείς δεν μπορεί να ξέρει με σιγουριά τα κριτήρια βάσει των οποίων οι υποψήφιοι θα επιλέξουν τα δέκα τμήματα στο πρώτο Μηχανογραφικό τους. Είναι η αγάπη για το αντικείμενο σπουδών; Η εντοπιότητα; Η οικονομική κατάσταση; Οι ανάγκες της συνεχώς μεταλλασσόμενης αγοράς εργασίας; Κάθε χρόνο, τα Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης αναμένεται να είναι διαφορετικά, με πολλές εκπλήξεις.
Το υπουργείο θα πρέπει να δει πολύ σοβαρά το θέμα, δίνοντας σαφείς κατευθυντήριες γραμμές ως προς το επίπεδο δυσκολίας των θεμάτων, τις οποίες φυσικά θα πρέπει να ελέγξει προσεκτικά αν ακολουθούνται ή όχι.
Η Κοινωνιολογία, αντίθετα, είναι ένα γνωστικό αντικείμενο που επεξεργάζεται ζητήματα κοινωνικών δομών και της ιστορικής τους εξέλιξης και συμβάλλει, με ορισμένες από τις θεωρητικές επεξεργασίες, στη γνώση καταστατικών στοιχείων του δυτικού και όχι μόνον πολιτισμού. Ακριβώς λοιπόν λόγω της πολυπλοκότητας του περιεχομένου και των υψηλών απαιτήσεων της Κοινωνιολογίας, απαιτούνται και αντίστοιχες οδηγίες τόσο για τον τρόπο διδασκαλίας όσο και εξέτασης του μαθήματος, για να μη γίνει η Κοινωνιολογία μια νέα Ιστορία.
Η παρέμβαση του ΥΠΠΕΘ θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικά μελετημένη, με δεδομένο ότι αναγνωρίζεται η σημασία της σωστής ενημέρωσης και κατεύθυνσης των μαθητών βάσει των επιδόσεων και των κλίσεών τους. Ειδικά για τα φετινά «παιδιά της μετάβασης» η άρτια λειτουργία του προγράμματος του Επαγγελματικού Προσανατολισμού θα θέσει τις σωστές βάσεις για τη μετέπειτα απρόσκοπτη εφαρμογή του νέου συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια.
Την ίδια στιγμή, όμως, με τις αλλαγές που προτείνει μετατρέπει την Γ΄ Λυκείου σε καθαρά προπαρασκευαστικό έτος, έναν προθάλαμο για την τριτοβάθμια, που ουδεμία σχέση έχει με την αποδέσμευσή της από τις Πανελλαδικές. Τουναντίον. Βέβαια, δεν μπορεί κανείς να αμφισβητήσει το γεγονός ότι καταφέρνει να δώσει ξανά ζωή σε μια κατά γενική ομολογία νεκρή τάξη.
Οπως κι αν έχει, η μεταρρύθμιση πρέπει να εφαρμοστεί και κατόπιν να αξιολογηθεί απ' όλους τους αρμόδιους φορείς, εφόσον βέβαια γίνουν οι απαραίτητες βελτιωτικές παρεμβάσεις που θα προκύψουν από τη δημόσια διαβούλευση.

Πηγή: www.efsyn.gr


Το avatonpress.gr είναι ανεξάρτητο ενημερωτικό site και στηρίζεται μόνο σε σας. Κάνοντας κλικ στις διαφημίσεις μας βοηθάτε να συνεχίσουμε την προσπάθειά μας! Ευχαριστούμε εκ των προτέρων!

Σχολίασε κι εσύ!