Τρία βιβλία, τρεις αναφορές με την ίδια αφετηρία Να διατηρηθεί η μνήμη ενεργή

 


Η ΜΝΗΜΗ ΚΑΙ Η ΑΓΚΑΛΙΑ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΟΛΩΝ

της Στελλίνας Μαργαριτίδου

 

Τρία βιβλία, τρεις αναφορές με την ίδια αφετηρία Να διατηρηθεί η μνήμη ενεργή. Κι αυτό το δύσκολο εγχείρημα γίνεται ευκολότερο όταν αγκαλιάζεται με αγάπη.

Στην Ελλάδα , λέει η Δρ Παρασκευή Σακκά νευρολόγος –ψυχίατρος της Εταιρείας Altzheimer στην Αθήνα, το 90% των ατόμων με άνοια μένουν στα σπίτια τους και τα φροντίζουν μέλη της οικογένειάς τους. Συχνά, τα άτομα αυτά, δεν είναι σε θέση να κατανοήσουν και να ακολουθήσουν επαρκώς ακόμη και τις πιο απλές οδηγίες για την πρόληψη της λοίμωξης από COVID-19 , ενώ οι φροντιστές των ατόμων με άνοια, σε ποσοστό 64% βίωσαν αυξημένο σωματικό φορτίο και σε ποσοστό 79% αυξημένο ψυχολογικό φορτίο.

·         Ποιος είμαι εγώ παππού; https://iwrite.gr/bookstore/poios-eimai-egw-pappou Ένα βιωματικό εργαστήριο που έγινε βιβλίο , δείχνει με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο τη δύναμη που έχουν οι συνδετικοί κρίκοι της οικογένειας. Κρίκους που δύσκολα καταργεί ο χρόνος ακόμη και η απώλεια μνήμης.

Το βιωματικό εργαστήρι «Ποιος είμαι εγώ παππού», απέσπασε το 2ο Παγκόσμιο βραβείο σε διαγωνισμό της Alzheimer;s Diseaselnternational (ADI), στο πλαίσιο του 29ου Παγκόσμιου Συνεδρίου το 2014 και μεταφέρθηκε σε βιβλίο. Το «Ποιος είμαι εγώ παππού;» απευθύνεται κυρίως σε παιδιά ηλικίας 8-12 ετών, είτε έχουν κάποιο μέλος της οικογένειάς τους που ξεχνά είτε όχι, και η κυκλοφορία του εντάσσεται στο πλαίσιο της ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για την Τρίτη Ηλικία.

Τα άτομα με άνοια σταδιακά χάνουν τις νοητικές τους λειτουργίες, όπως η μνήμη, ο λόγος, η προσοχή κ.ά., ωστόσο το συναίσθημα είναι κάτι που παραμένει μέχρι και το τέλος. Αυτό, λοιπόν, που μπορούμε να κάνουμε είναι να προσπαθήσουμε να καλύψουμε τις βασικές συναισθηματικές τους ανάγκες, που είναι η αγάπη και η ασφάλεια. Ένα φιλί, ένα χάδι, μια αγκαλιά είναι απλές εκδηλώσεις τρυφερότητας, που μεταδίδουν τόσο ισχυρά μηνύματα, που καθησυχάζουν και ηρεμούν τα άτομα με άνοια σε κάθε στάδιο. Ακόμη, είναι πολύ σημαντική η συνεργασία ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας ενός ατόμου με άνοια. Χρειάζεται να λειτουργούν σαν ομάδα, μοιράζοντας τις ευθύνες και συζητώντας τα συναισθήματα που προκύπτουν στην πορεία της φροντίδας, λέει η συγγραφική ομάδα του βιβλίου Πετρίνα Μαργραριτίδου Ψυχολόγος Α.Π.Θ- Ψυχοθεραπεύτρια, Ευδοκία Νικολαϊδου, Ψυχολόγος Α.Π.Θ MSc Ψυχοθεραπεύτρια, Κωνσταντίνα Καραγκιόζη, Ψυχολόγος ΑΠΘ-Ψυχοθεραπεύτρια

·         Νοητικές Ασκήσεις https://iwrite.gr/bookstore/noitikes-askiseis-alzheimer-hellas/

H νευρολόγος –ψυχίατρος , καθηγήτρια νευρολογίας του ΑΠΘ και Πρόεδρος της Ελληνικής Ομοσπονδίας Νόσου Altzheimer και συγγενών Διαταραχών, Μάγδα Τσολάκη, έχει συνδέσει το όνομά της με τη νόσο. Όπως η ίδια λέει «αυτό το  εγχειρίδιο δημιουργήθηκε στο πλαίσιο της προσπάθειας στήριξης των ατόμων με μνημονικά προβλήματα, που δεν μπορούν να επισκεφθούν τα Κέντρα Ημέρας μας, ώστε να μπορέσουν να επωφεληθούν από την αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων που έχουμε σχεδιάσει και εφαρμόζουμε σε αυτά Η άνοια σχετίζεται με έκπτωση ποικίλων νοητικών ικανοτήτων, μεταξύ των οποίων είναι και ο λόγος. Η σκέψη και ο λόγος είναι τόσο άρρηκτα συνδεδεμένα μεταξύ τους, έτσι ώστε όταν η σκέψη και τα επιμέρους συστήματα της είναι διαταραγμένα, τότε η λειτουργία του λόγου είναι επίσης προβληματική. Για αυτό σχεδιάστηκε το θεραπευτικό πρόγραμμα ασκήσεων, με πρωταρχικό στόχο την καλλιέργεια συγκεκριμένων γλωσσικών ικανοτήτων και κατ' επέκταση την επιβράδυνση εξέλιξης γλωσσικών ελλειμμάτων ή και τη βελτίωσή τους. Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα των ασκήσεων λόγου στοχεύει στην καλλιέργεια και τη βελτίωση των γλωσσικών ικανοτήτων όσον αφορά την κατανόηση αλλά και την παραγωγή του λόγου»

·         Η εκπαιδευμένη μνήμη

Η Φίλλις Γαβριηλίδου είναι ειδική Meta-Μάθησης και συνιδρύτρια του “The Brain Hacking Academy”, του µεγαλύτερου ελληνικού podcast  αυτοβελτίωσης και προσωπικής ενδυνάµωσης και στο βιβλίο της «Τα μυστικά της Μνήμης» https://iwrite.gr/bookstore/ta-mystika-tis-mnimis αποκαλύπτει τρόπους ενδυνάμωσης της μνήμης, κλειδιά απομνημόνευσης, στρατηγικές προγραμματισμού για το μυαλό και τη μνήμη και τα βήματα απόκτησης της λεγόμενης εκπαιδευόμενης μνήμης.

Έχει τελικά η μνήμη ηλικία; Υπάρχει Συναισθηματική Μνήμη; Γιατί δεν θυμόμαστε τα πρώτα χρόνια της ζωής μας; Και γιατί όσο προχωρά η ζωή μας , επιλέγουμε τι να θυμηθούμε;

Σ όλες σου τις μνήμες /υπάρχει μια/που ανεπίστρεπτα χάθηκε, έγραφε ο Μπόρχες , αλλά εσύ ζητάς αυτή τη μια για να προχωρήσεις…


Το avatonpress.gr είναι ανεξάρτητο ενημερωτικό site και στηρίζεται μόνο σε σας. Κάνοντας κλικ στις διαφημίσεις μας βοηθάτε να συνεχίσουμε την προσπάθειά μας! Ευχαριστούμε εκ των προτέρων!

Σχολίασε κι εσύ!