Ειρήνη Μήτσιου (υπ. τουρισμού ΜέΡΑ25): Η τουριστική μας πολιτική θα πρέπει να είναι η ανάδειξη της Ελλάδας σε προορισμό 12μηνης διαρκείας.


 

Συνέντευξη Ειρήνη Μήτσιου Υπεύθυνη Τουρισμού ΜέΡΑ25, στην Εφημερίδα Ελληνικός Τουρισμος και στον Γιώργο Καραχρήστο

αναδημοσίευση από την ηλεκτρονική εφημερίδα «ITN Ελληνικός Τουρισμος».  (20/5/2021)

1)Ερ.: Κυρία Μήτσιου είναι χαρά μας που σας φιλοξενούμε στην «itn Ελληνικός Τουρισμός».

Ο τουρισμός άνοιξε τυπικά προ ολίγων ημερών, πιστεύετε πως είμαστε έτοιμοι για την τουριστική περίοδο; Σε σχέση με την υγειονομική θωράκιση πώς βλέπετε τα πράγματα;

Απ.: Κε Καραχρήστο σας ευχαριστώ θερμά για το βήμα που μου δίνετε ώστε να παρουσιαστούν  οι απόψεις του τομέα Τουρισμού του ΜεΡΑ25 και προσωπικά σας συγχαίρω για την πρωτοβουλία σας κι εύχομαι κάθε επιτυχία στο νέο σας εγχείρημα της ψηφιακής εφημερίδας «Ελληνικός Τουρισμός». 

Παρά τις αισιόδοξες δηλώσεις του υπουργού κ. Θεοχαρη ότι «η χώρα μας ψηφίζεται ως ένας από τους πιο ασφαλείς προορισμούς» και τις διαβεβαιώσεις του ότι τα σημάδια είναι ευχάριστα για την επανεκκίνηση του τουρισμού λόγω του ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδίου δράσης της κυβέρνησης, οι χαμηλές κρατήσεις στα ελληνικά ξενοδοχεία και στις πτήσεις από εξωτερικό, φανερώνουν ακριβώς το αντίθετο.


Για  άλλη μια φορά η διγλωσσία της κυβέρνησης αποκαλύπτεται καθώς οι χαρωπές δηλώσεις του υπουργού στα ελληνικά ΜΜΕ ότι το φετινό καλοκαίρι του 2021 θα είναι σαφώς καλύτερο από το περσινό κι ότι η χώρα είναι «απολύτως έτοιμη να υποδεχτεί τους τουρίστες», έρχονται σε αντίθεση με την πραγματική εικόνα που επικρατεί στη χώρα όπως προέκυψε σε πρόσφατη συνέντευξη  που παραχώρησε στο BBC. Στη συγκεκριμένη συνέντευξη αποδομήθηκε πλήρως το κυβερνητικό αφήγημα με τον υπουργό να παλεύει να διασωθεί σε ένα όχι και τόσο φιλικό μέσο, που ασκούσε ουσιαστική δημοσιογραφία και όχι λιβάνισμα. Υπενθυμίζεται πως ο υπουργός έχει επιδοθεί σε έναν μαραθώνιο συνεντεύξεων σε Βρετανικά μέσα ζητιανεύοντας ουσιαστικά την εισαγωγή της Ελλάδας ή μέρος αυτής στην πράσινη λίστα για τον τουρισμό από τη Βρετανική κυβέρνηση.

Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν, ότι ισχύουν  δυο πραγματικότητες για το άνοιγμα της ελληνικής τουριστικής περιόδου: η εικονική  που παρουσιάζεται από την Κυβέρνηση και η ισχύουσα βάσει καταγραφής του επιδημιολογικού φορτίου της χωρας και της πολύ αργής πορείας των εμβολιασμών, που κατατάσσει την Ελλάδα στις 5 τελευταίες θέσεις στην Ευρώπη όσον αφορά την υγειονομική ασφάλεια των επισκεπτών.

Μετά τη Βρετανία, που άφησε την Ελλάδα εκτός της πράσινης λίστας ασφαλών χωρών και τις ΗΠΑ, που κατέταξαν την Ελλάδα στις χώρες που δεν συνίσταται να ταξιδεύουν οι πολίτες της  λόγω του πολύ υψηλού  επιπέδου κορονοϊού, πλέον και η Ρωσία αφήνει την Ελλάδα εκτός των χωρών με τις οποίες αρχίζει τακτικές αεροπορικές συνδέσεις, εξαιτίας της επιδημιολογικής τους κατάστασης.

Άρα τα ίδια τα καταγεγραμμένα στοιχεία του επιδημιολογικού φορτίου της χώρας επιβεβαιώνουν  ότι ο τουρισμός ανοίγει πολύ νωρίς χωρίς καμία ουσιαστική πρόβλεψη προστασίας για τους επισκέπτες, αποτυγχάνοντας τόσο να φτιάξει κλίμα εμπιστοσύνης, όσο και να δώσει μια καθαρή εικόνα υγειονομικής ασφάλειας της χώρας.

2)Ερ.: Πολλές συζητήσεις γίνονται για τους εμβολιασμούς στα νησιά. Κάποια έχουν μπει στη «κόκκινη» λίστα. Τι έχει πάει στραβά κατά τη γνώμη σας; 

Απ.:Σύμφωνα με τα στοιχεία του ECDC, η Ελλάδα βρίσκεται κάτω από το μέσο όρο των κρατών της ΕΕ στους εμβολιασμούς σε κάθε ηλικιακή ομάδα. Το ποσοστό των πολιτών που έχουν λάβει έστω μία δόση εμβολίου φτάνει το 27,6% ενώ αυτό των πλήρως εμβολιασμένων, το δυσθεώρητο 13,7% που δείχνει και το μέγεθος της επιτυχίας. Επομένως καταρρίπτεται το αφήγημα της κυβέρνησης Μητσοτάκη  για την επιτυχία των  εμβολιασμών, στο οποιο παρουσιάζονται  νούμερα που περιέχουν το σύνολο των δόσεων που έχουν διατεθεί, κλεισμένα ραντεβού, προβλέψεις εμβολιασμών και ό,τι μπορεί κανένας να φανταστεί, προκειμένου να παρουσιάσουν μια στρεβλή εικόνα επιτυχίας που δε διστάζουν να τη μεταφέρουν και στο εξωτερικό. Ιδιαίτερα το βάρος της κακής υγειονομικής μας εικόνας σηκώνουν τα νησιά μας που παραμένουν αθωράκιστα απέναντι  στον κορωνοιο, με τεράστιες ελλείψεις σε πρωτοβάθμια περίθαλψη, στις νοσοκομειακές εγκαταστάσεις και στο υγειονομικό προσωπικό. Όλα τα παραπάνω, σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις στην προμήθεια εμβολίων καθιστούν  την επιχείρηση "Γαλάζια Ελευθερία" που προβλέπει τον εμβολιασμό όλων των μόνιμων κατοίκων των νησιών ως το τέλος Ιουνίου, πρακτικά ανέφικτη.

Το γεγονός ότι άνοιξε και επίσημα η τουριστική σεζόν στη χώρα μας, με τις αρμόδιες αρχές να βάζουν στο «κόκκινο» εξι δημοφιλή νησιά δεν είναι και η καλύτερη αρχή ούτε προμηνύει ευοίωνες προβλέψεις για το υπόλοιπο ελληνικό καλοκαίρι.

Φέτος λόγω του COVID-19 προέκυψε η ανάγκη για τους υποψήφιους ταξιδιώτες να καλύψουν και το αίσθημα  της υγειονομικής ασφάλειας προκειμένου να επιλέξουν τον προορισμό τους, ένα στοίχημα που η χώρα μας λόγω της βραδύτητας αντανακλαστικών, της έλλειψης σχεδιασμού και της προχειρότητας στη διαχείρηση τις πανδημίας από την κυβέρνηση Μητσοτάκη, δυστυχώς δεν το κέρδισε.

3)Ερ.: Συνομιλείτε με τουριστικούς φορείς. Ποια είναι η εικόνα που έχετε αποκομίσει; Τι περιμένουν φέτος και φυσικά ποια είναι και η εκτίμηση που έχετε σαν ΜέΡΑ25;

Απ.:Πράγματι στον Τομέα Τουρισμού του ΜεΡΑ25 ξεκινησαμε μια σειρά συναντήσεων με εκπροσώπους τουριστικών φορέων και αυτοδιοίκησης τόσο των νησιών μας όσο και της ηπειρωτικής Ελλάδας, προκειμένου να καταγράψουμε και να εκτιμήσουμε τις εξατομικευμένες, ειδικές συνθήκες που επηρεάζουν την τουριστική φέρουσα ικανοτητα κάθε περιοχης. Η διαρκής και αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους, μας δίνει ξεκάθαρη εικόνα της αγωνίας τους ότι το φετινό καλοκαίρι δυστυχώς δεν θα διαφέρει σε πολλά από το προηγούμενο...

Οι κρατήσεις αυτή τη στιγμή είναι ελάχιστες κι έχουν ανοίξει μόνο το 15% των ξενοδοχείων, καθώς οι επιχειρηματίες γνωρίζουν από εμπειρία ότι πρέπει να έχουν τουλάχιστον 40% πληρότητα σε κρατήσεις, για να λειτουργήσουν τις μονάδες τους. Οι  περισσότεροι αναμένουν «μουδιασμένοι» μετά τις 15 Ιουνίου να διαπιστώσουν αν αυξηθεί η κινητικότητα των τουριστών, που άρρηκτα εξαρτάται από τα  επιδημιολογικά δεδομένα της χώρας.

Μας ενημερώνουν ότι πολλές κρατήσεις αφορούν τον Αύγουστο, που σημαίνει τη  συρρίκνωση  της φετινής τουριστικής περιόδου από αρχές Αυγούστου μέχρι τέλη Σεπτεμβρίου και αυτό καταλαβαίνουμε όλοι ότι συνεπάγεται ένα βαρύ οικονομικό πλήγμα τόσο για τους επιχειρηματίες, όσο  και για τους εργαζόμενους στον κλάδο καθώς κι έναν δύσκολο χειμώνα...

Τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα για τις επιχειρήσεις χειμερινών προορισμών, καθώς η προοπτική ενός 4ου κύματος πανδημίας λειτουργεί σαν δαμόκλειος σπάθη για την αγορά, παραλύοντας την ανάπτυξη και προώθηση τουριστικών πακέτων για τη χειμερινή σεζόν.

Εκτιμούμε λοιπόν στον τομέα Τουρισμού του ΜεΡΑ25 παρά τις διαβεβαιώσεις του υπουργού στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών ότι «100% σίγουρα, όλα θα πάνε καλά εφέτος», πως ο φετινός χειμώνας θα είναι βαρύς και δύσκολος για  τους  εργαζόμενους κι επαγγελματίες του κλάδου καθώς η κακοδιαχείριση της πανδημίας από την κυβέρνηση της ΝΔ  υπονομεύει τις προοπτικές ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας με αποκορύφωμα την ολιγωρία της να φροντίσει για μια δυνατή επανεκκίνηση του ελληνικού τουρισμού, της «βαριάς βιομηχανίας» της χώρας. 

4)Ερ.: Η πανδημία έχει προκαλέσει μεγάλες απώλειες στις τουριστικές επιχειρήσεις και όχι μόνο. Πώς κρίνετε τα κυβερνητικά μέτρα στήριξης και ποιες είναι οι δικές σας προτάσεις;

Απ. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία έρευνας της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδας, για το γ´τρίμηνο του 2020, όταν δλδ άνοιξε  ο ελληνικός τουρισμός προς αρκετές διεθνείς αγορές, η μέση πτώση του κύκλου εργασιών των ξενοδοχείων διαμορφώθηκε στο 60% και ο ευρύτερος κύκλος εργασιών σε ολόκληρο τον τουριστικό κλάδο μειώθηκε κατά 12%. Η συνολική τουριστική ζήτηση έπεσε κατα 75% οδηγώντας σε απώλεια τουριστικών εισπράξεων 15 δισ. ευρώ για το 2020.

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο δείκτης απασχόλησης στον κλάδο του τουρισμού, σημείωσε πτώση 35,9% κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2020 (σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο του 2019), ενώ οι μισθοί και οι αποδοχές στον κλάδο μειώθηκαν κατά 69,7%.

Αντιλαμβανόμαστε το μέγεθος του πλήγματος για την ελληνική οικονομία καθώς ο τουρισμός θεωρείται η «βαριά μας βιομηχανία» που συμβάλλει στο 12,5% του ΑΕΠ.

Τα κυβερνητικά μέτρα στήριξης μπροστά σε αυτά τα νούμερα που μιλούν από μόνα τους, φαντάζουν ασπιρίνη στον καρκινοπαθή και κρίνονται ανεπαρκή να στηρίξουν τον κλάδο.

Με κλειστές τις επιχειρήσεις τους  και όλες τις υποχρεώσεις  να « τρέχουν» εδώ και μήνες, οι επιχειρηματίες και οι επαγγελματίες του κλάδου επιλέγουν να μην ξεκινήσουν ακόμη τη λειτουργία τους και -συνεπώς- να προσφέρουν και εργασία, γεγονός που φαίνεται από το ότι πολλές μονάδες δεν ανοίγουν λόγω χαμηλών κρατήσεων και κλίματος απαισιοδοξίας στην αγορά...

Η κυβέρνηση Μητσοτακη  για άλλη μια φορά αποδεικνύεται ανεπαρκής να διαχειριστεί έστω με την ελάχιστη σοβαρότητα έναν από τους μεγαλύτερους πυλώνες της ελληνικής οικονομίας και δεν φαίνεται διατεθειμένη να στηρίξει ούτε τους επαγγελματίες ούτε τους εργαζόμενους του κλάδου. Γιαυτο και διασκεδάζει τις εντυπώσεις με δηλώσεις που δεν δρομολογούν καμμια λύση, αλλά επεκτείνουν σε διάρκεια το πρόβλημα και προκαλούν φαινόμενα κοινωνικού αυτοματισμού.

Ο Τομέας Τουρισμού του ΜεΡΑ25 από την πρώτη στιγμή σταθήκαμε στο πλευρό των επαγγελματιών και των εργαζομενων του κλάδου με ανακοινώσεις στήριξης και πραγματοποιώντας συναντήσεις με φορείς ώστε να καταγράψουμε τις πραγματικές τους ανάγκες και μέσω της Κοινοβουλευτικής μας Ομάδας να μεταφέρουμε τα δίκαια αιτήματά τους στη Βουλή, πιέζοντας την κυβέρνηση της ΝΔ να εφαρμόσει τουλάχιστον όσα έταζε.

Όλες οι ανακοινώσεις με τις προτάσεις μας αναλυτικά για στήριξη στους επιχειρηματίες, στους επαγγελματίες και στους εργαζόμενους στον τουρισμό και στην εστίαση βρίσκονται αναρτημένες στην επίσημη σελίδα του ΜεΡΑ25.

Συνοψίζοντας, εκτιμούμε ότι οι αρνητικές επιπτώσεις του COVID-19 θα ταλανίζουν τον κλάδο και το 2022, συνεπώς πρέπει να ισχύσει το μέτρο των αναστολών για τους ΚΑΔ τουρισμού-επισιτισμού και μεταφορών και καθόλη τη διάρκεια του 2021.

Επιβάλλεται η επιδότηση παγίων δαπανών που  απευθύνεται στις επιχειρήσεις που λειτουργήσαν  μέσα στο 2020 και οπωσδήποτε κατάργηση της επιστρεπτέας για όλους τους ΚΑΔ του κλάδου χωρίς προϋποθέσεις.

Μεγάλη ανάσα στην αγορά θα δώσει  επίσης η διατήρηση του μέτρου της μείωσης του 40% στα ενοίκια με παράλληλη στήριξη όμως των ιδιοκτητών ακινήτων.

Επίσης, κρίνεται αναγκαία η επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών που ίσχυσε για τις εποχικές τουριστικές επιχειρήσεις το τρίτο τρίμηνο του 2020 και για τα ξενοδοχεία 12μηνης λειτουργίας από τον Σεπτέμβριο 2020 έως και το τέλος Μαρτίου 2021, ώστε να διατηρηθούν όσο δυνατόν περισσότερες θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα κανονικούς μισθούς για τους εργαζόμενους.

Και τέλος,  τα πλέον απαραίτητα κι επιβεβλημένα είναι η τήρηση των μέτρων στήριξης για όλους  ανεξαιρέτως τους εργαζόμενους  του κλάδου, όπως ο αποκλεισμός κάθε συνθήκης που θα επέτρεπε την ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων και η άνευ όρων υπαγωγή κι επέκταση του επιδόματος ανεργίας, ώστε  χιλιάδες εργαζόμενοι να προστατευτούν από τη φτωχοποίησή τους.

Δυστυχώς, σύμφωνα με προβλέψεις εγχώριων φορέων και οργανισμών, η πορεία ανάκαμψης του ελληνικού  τουρισμού στα προ-COVID επίπεδα του 2019, θα διαρκέσει από 2,5 έως 4 χρόνια. 

5)Ερ.: Είναι βέβαιο πως η πανδημία θα αλλάξει τις ταξιδιωτικές συνήθειες, ακόμη και όταν θα αποτελεί πλέον παρελθόν. Ποιες είναι οι κινήσεις που πρέπει να γίνουν άμεσα για να προσαρμοστούμε στη μετα-Covid περίοδο;

Απ. Δυστυχώς οι επιπτώσεις της πανδημίας -κυρίως στην οικονομία- θα υφίστανται για αρκετό ακόμη διάστημα στο ορατό μέλλον.

Ο κλάδος του τουρισμού οφείλει τόσο να προσαρμοστεί στα δεδομένα της οικονομικής ύφεσης και στα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα, όσο και να παραμείνει πιο ανταγωνιστικός από ποτέ.

Οι ταξιδιώτες, πλέον, δίνουν σημασία στην υγειονομική τους ασφάλεια και προτιμούν να ταξιδεύουν σε ολιγομελή γκρουπ ή μεμονωμένα, επιλέγοντας περισσότερο απομονωμένες περιοχές, ενώ λαμβάνουν σοβαρά υπ´οψιν τους στην επιλογή του εκάστοτε προορισμού ή καταλύματός τους, τις υπάρχουσες υγειονομικές συνθήκες.

Από τα παραπάνω προκύπτει λοιπόν ότι άμεσα οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε τα  γνωστά σε ολους μας διαχρονικά ζητήματα αναβάθμισης των υποδομών μας τόσο στη νησιωτική, όσο και στην ηπειρωτική  Ελλάδα. Να εξασφαλίσουμε άριστες συνθήκες καθημερινής διαβίωσης, καθαριοτητας, ασφαλείας και περίθαλψης και  με τη συμβολή της αυτοδιοικησης σε αυτό, ώστε οι μεν ταξιδιώτες να απολαύσουν την εμπειρία του να ζεις στην Ελλάδα και να γίνουν πρεσβευτές της και οι δε πολίτες να ενεργοποιηθούν στη συμμετοχή τους να προστατεύσουν τη λειτουργική καθημερινότητα τους.

Επίσης, κρίσιμος παράγοντας για την πορεία του κλάδου αναδεικνύεται  και η βελτίωση της διασύνδεσης του προορισμού με τους τόπους προέλευσης  των ταξιδιωτών στα λιμάνια, στα αεροδρόμια αλλά και στο οδικό δίκτυο.

Μια από τις σημαντικότερες και ίσως η ριζοσπαστικότερη  αλλαγη που συνέβη λόγω του Covid-19 στις ζωές μας είναι ο εξέχων  ρόλος που πλέον παίζει η τεχνολογία στις επικοινωνίες μας. Λόγω των συνθηκών,  η χρήση του διαδικτύου, των ανέπαφων συναλλαγών και της τηλεδιάσκεψης μπήκε για τα καλά στην καθημερινότητα μας όποτε και στον τουριστικό τομέα οι εργαζόμενοι θα χρειαστούν επανακατάρτιση για να ανταποκριθούν στην αυξανόμενη ψηφιοποίηση του κλάδου. 

6)Ερ.: Να μιλήσουμε τέλος για το τουριστικό μοντέλο της χώρας. Προς τα πού πρέπει να κινηθούμε; 

Απ.: Ο Covid-19 άλλαξε τους μέχρι τώρα όρους του μαζικού τουρισμού που ίσχυαν και στην Ελλάδα, κι επιβεβαιώσε ότι είναι μονόδρομος πλέον να ξαναγράψουμε το τουριστικό μας μοντέλο.

Η κύρια πρόκληση για τον τουρισμό είναι επομένως, σήμερα περισσότερο από ποτέ, η σωστή διαχείριση της τουριστικής δραστηριότητας, γεγονός που δίνει την ευκαιρία στην Ελλάδα να απαγκιστρωθεί από το μοντέλο του μαζικού τουρισμού, το οποίο χαρακτηρίζεται έντονα από τα στοιχεία της εποχικότητας και της εξάρτησης από τα μεγάλα πρακτορεία του εξωτερικού.

Στον τομέα Τουρισμού του ΜεΡΑ25 πιστεύουμε σε ένα νέο, σύγχρονο και βιώσιμο μοντέλο για τον ελληνικό τουρισμό, σε έναν Υπεύθυνο Τουρισμό που εστιάζει στην ποιοτική  τουριστική προσφορά και αξιοποιεί χωρίς να θυσιάζει τον φυσικό και ανθρώπινο πλούτο των τοπικών κοινωνιών, ακολουθώντας στρατηγικές αρμονίας και σεβασμού για το περιβάλλον και τις τοπικές κοινωνίες.

Με άλλα λόγια, ο στόχος είναι να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις σύμφωνα με τις αρχές του Αειφόρου Τουρισμού, με κυρία χαρακτηριστικά τη δέουσα προσοχή στα προβλήματα της περιβαλλοντικής προστασίας, την ορθή χρήση των φυσικών πόρων και το σεβασμό των κοινωνικών και πολιτιστικών αξιών μιας περιοχής.

Αυτό δεν σημαίνει ότι αποκλείουμε ή δαιμονοποιούμε τον μαζικό τουρισμό καθώς στόχος είναι να υπάρχει ποικιλία στο προσφερόμενο ελληνικό τουριστικό προϊόν.

Το δόγμα της τουριστικής μας πολιτικής και ανάπτυξης θα πρέπει να είναι : η Ανάδειξη της Ελλάδας σε διεθνώς αναγνωρίσιμο πολυθεματικό και δημιουργικό προορισμό δωδεκάμηνης διαρκείας.

Επίσης, θεωρούμε εξαιρετικά σημαντική τη σύνδεση  της παραγωγικής βάσης της χώρας με τον Τουρισμό, τη δημιουργία δικτύων με τις παραγωγικες επιχειρήσεις  του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα. ώστε να προκύψουν σημαντικά πολλαπλασιαστικά οφέλη για την εθνική οικονομία και την κοινωνία.

Η κρίση που διανύουμε επιβάλει την ποιοτική αναβάθμιση του τουρισμού με μια πολιτική αποτελεσματική και συνδεδεμένη με την οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ανάπτυξη της χώρας μας.

 

 



Το avatonpress.gr είναι ανεξάρτητο ενημερωτικό site και στηρίζεται μόνο σε σας. Κάνοντας κλικ στις διαφημίσεις μας βοηθάτε να συνεχίσουμε την προσπάθειά μας! Ευχαριστούμε εκ των προτέρων!

Σχολίασε κι εσύ!