Η Εγνατία των λιμένων οδηγεί την Ελλάδα σε νέα εποχή του Σάββα Αναστασιάδη

 


Η ΕΓΝΑΤΙΑ ΤΩΝ ΛΙΜΕΝΩΝ ΟΔΗΓΕΙ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΣΕΝΕΑ ΕΠΟΧΗ

Σάββας Αναστασιάδης*

 

Ηγουμενίτσα,  Θεσσαλονίκη,  Καβάλα  και Αλεξανδρούπολη: Οι  τέσσερις σημαντικοί λιμένες της Βορείου  Ελλάδος, σε κομβικά γεωγραφικά σημεία κατά μήκος του άξονα της Εγνατίας Οδού, βρίσκονται μπροστά σε μία σειρά από σημαντικές προκλήσεις. Καλούνται να αναβαθμίσουν την εμπορική και στρατηγική τους εμβέλεια και να αλλάξουν τον χάρτη των μεταφορών, διευκολύνοντας τη σύνδεση της χώρας μας με την υπόλοιπη Ευρώπη και ενισχύοντας  τον διεθνή της ρόλο.

Και οι τέσσερις  λιμένες κατέχουν προνομιακή θέση στον χάρτη της Μεσογείου και η σύνδεσή τους μέσω της Εγνατίας οδού αποτυπώνει και αναδεικνύει περαιτέρω τον ρόλο που απορρέει από τη θέση τους αυτή.

Ακριβώς αυτές τις προοπτικές που διανοίγονται έφερε για πρώτη φορά στον δημόσιο διάλογο η ημερίδα με θέμα «Εγνατία των λιμένων. Ηγουμενίτσα - Θεσσαλονίκη - Καβάλα - Αλεξανδρούπολη: Αναπτυξιακός και Γεωστρατηγικός ρόλος». Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία μου, ως προέδρου  της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Ελληνισμού της Διασποράς της Βουλής, με την στήριξη του προέδρου της Βουλής των Ελλήνων Κωνσταντίνου Τασούλα και επ ευκαιρία της επίσκεψης της ΠαΔΕΕ στη Θεσσαλονίκη, προκαλώντας μεγάλο ενδιαφέρον και ανοίγοντας πολλές συζητήσεις. Κοινός τόπος όσων συμμετείχαν στις εργασίες–εκπρόσωποι της Πολιτείας και της ομογένειας, δήμαρχοι των τεσσάρων πόλεων-λιμένων και άλλοι παράγοντες του δημόσιου βίου–  ήταν η πεποίθηση ότι βρισκόμαστε μπροστά σε κρίσιμες εξελίξεις που αδιαμφισβήτητα θα αναδείξουν τις σημαντικές  δυνατότητες τόσο των λιμένων όσο και της Εγνατίας Οδού ως ενός μείζονος σημασίας δικτύου θαλασσίων και χερσαίων εμπορευματικών μεταφορών προς τα Βαλκάνια και την υπόλοιπη Ευρώπη.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον  έχει το στοίχημα της αποτελεσματικής ένταξης των τεσσάρων λιμένων στο μεταφορικό δίκτυο, οδικό και σιδηροδρομικό. Και μάλιστα  σε μία εποχή που η  κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει θέσει ως προτεραιότητα τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου και την σύνδεσή του με τους λιμένες, με  το μεγαλύτερο πακέτο έργων που έχει γίνει ποτέ στον σιδηρόδρομο, ύψους 4,5 δις. Ευρώ.

Η σύνδεση των λιμένων αναβαθμίζει τη σημασία της Εγνατίας Οδού στις διεθνείς μεταφορικές ροές, τον γεωστρατηγικό της ρόλο και την ευρωπαϊκή της διάσταση. Όπως επισήμανε στην ημερίδα ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, στην Εγνατία καταλήγουν οι Πανευρωπαϊκοί Διάδρομοι IV (Βερολίνο – Σόφια – Θεσσαλονίκη), IX (Ελσίνκι με κατάληξη την Αλεξανδρούπολη), Χ (Βιέννη – Βελιγράδι – Θεσσαλονίκη), ενώ υπό σχεδιασμό είναι και οι νέοι Διάδρομοι (Δυτικών Βαλκανίων -  Βαλτικής και Μαύρης Θάλασσας – Αιγαίου). Ανάλογες συνδέσεις προβλέπει και η εν εξελίξει σιδηροδρομική Εγνατία.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι μέσα από την κοινή τους προοπτική καθένα από τα τέσσερα λιμάνια διεκδικεί τον δικό του ξεχωριστό ρόλο.

Ο Λιμένας της Ηγουμενίτσας ως δυτική πύλη της χώρας με μεγάλες δυνατότητες στον τομέα εμπορευματικών μεταφορών και τον τουρισμό. Ο Λιμένας  της Θεσσαλονίκης με προοπτικές ανάπτυξης όλων των τομέων δραστηριοποίησής του ως πύλης διαμετακομιστικού εμπορίου και τουρισμού, ιδιαίτερα μέσα από τη δυναμική της κρουαζιέρας και ως σημαντικής γεωστρατηγικής σημασίας.Ο Λιμένας της Καβάλας με την αξιοποίηση του εμπορικού λιμένα και των αποθηκευτικών του δυνατοτήτων και ο Λιμένας της Αλεξανδρούπολης με νέο, ενισχυμένο ρόλο στη διεθνή ενεργειακή και γεωστρατηγική πραγματικότητα. 

Σε μία περίοδο κρίσιμων εξελίξεων που διαμορφώνουν ένα νέο πλαίσιο, η Βόρεια Ελλάδα έχει την ευκαιρία να αναβαθμίσει τον ρόλο της ως κόμβου ενέργειας, εμπορίου και μεταφορών, όπως πολύ παραστατικά περιέγραψε ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Ευριπίδης Στυλιανίδης κατά την εισήγηση του στην ημερίδα. Η ανάπτυξη συνεργειών μέσα από το δίκτυο της Εγνατίας των λιμένων, της οδικής Εγνατίας και της σιδηροδρομικής Εγνατίας, μπορεί να αποτελέσει ένα επιτυχημένο παράδειγμα επωφελούς για όλους συνεργασίας φέρνοντας πρόοδο, ενίσχυση της διεθνούς θέσης της χώρας μας, τοπική ανάπτυξη και στήριξη των τοπικών κοινωνιών, τόνωση του τουρισμού, ενίσχυση της απασχόλησης και άλλα πολλαπλασιαστικά οφέλη. Άλλωστε ο πόλεμος στην Ουκρανία ανέδειξε και ενίσχυσε ακόμη περισσότερο τον ρόλο των τεσσάρων λιμένων της βορείου  Ελλάδος. Η νέα εποχή για τα λιμάνια της Εγνατίας οδού βρίσκεται μπροστά μας.

*Ο Σάββας Αναστασιάδης είναι βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Β΄ Θεσσαλονίκης, πρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Ελληνισμού της Διασποράς της Βουλής

άρθρο στην εστία της Κυριακής


Το avatonpress.gr είναι ανεξάρτητο ενημερωτικό site και στηρίζεται μόνο σε σας. Κάνοντας κλικ στις διαφημίσεις μας βοηθάτε να συνεχίσουμε την προσπάθειά μας! Ευχαριστούμε εκ των προτέρων!

Σχολίασε κι εσύ!