Ο δις χάλκινος Ολυμπιονίκης Αλέξανδρος Τερζόπουλος σε Διεθνείς Ολυμπιάδες Χημείας , μιλά στο avatonpress.gr

Ο Αλέξανδρος Τερζόπουλος, είναι τελειόφεοιτος του 2ου ΓΕΛ Ωραιοκάστρου και  μαζί με άλλους 3 μαθητές εκπροσώπησε την χώρα μας στην 50η Διεθνή Ολυμπιάδα Χημείας που πραγματοποιήθηκε στην Τσεχική Δημοκρατία και στην Σλοβακία. Ο Αλέξανδρος κατέκτησε το χάλκινο μετάλλιο μαζί με άλλους δυο Έλληνες μαθητές. Για τον Αλέξανδρο η επιτυχία αυτή είναι ακόμη μεγαλύτερη αφού είναι η 2η συνεχόμενη χρονιά που κατακτά το χάλκινο μετάλλιο, ένα επίτευγμα ίσως μοναδικό στη χώρα μας.

Ο Αλέξανδρος Τερζόπουλος μίλησε στο avatonpress.gr  και τόνισε:







ερώτηση 1η:
Αλέξανδρε ήταν άλλη μια υποθέτω φοβερή εμπειρία. Μίλησέ μας για το περιβάλλον που συνάντησες, για τους άλλους μαθητές και για το επίπεδο του διαγωνισμού.


               Το περιβάλλον, όπως σε κάθε επιστημονική Ολυμπιάδα, χαρακτηρίζεται κατεξοχήν από το υψηλότατο επίπεδο των συμμετεχόντων. Τα άτομα αυτά αποτελούν τους πρώτους των πρώτων από πολυάριθμες χώρες - 76 χώρες για την ακρίβεια στη φετινή Διεθνή Ολυμπιάδα Χημείας. Ανεξαρτήτως του υλικού περιβάλλοντος όπου τύχει να βρεθούν εκάστη φορά οι διαγωνιζόμενοι, η δυναμική που αναπτύσσεται μεταξύ μας θεωρώ πως είναι το καθοριστικό στοιχείο- αντιλαμβάνεσαι απευθείας το ότι βρίσκεσαι σε Ολυμπιάδα Χημείας με όλες τις συζητήσεις, το διάβασμα, ακόμη και τα σχετικά αστεία τα οποία γίνονται παντού.
                Όσον αφορά βεβαίως τους μαθητές από άλλα έθνη, ιδίως ορισμένων εκ των ισχυρότερων ομάδων, υπάρχει και μια σαφής διαφορά με την δική μας εθνική αποστολή: λειτουργώντας σύμφωνα με τους κανονισμούς της Ολυμπιάδας, δεν ξεπερνάμε τις 3 εβδομάδες προετοιμασίας για το διαγωνισμό. Άλλες ομάδες δύνανται να υπερηφανευτούν ένα μήκος προετοιμασίας τουλάχιστον εξαμήνου, έως και χρόνων. Κι αυτό φυσικά δεν είναι ενδεικτικό παρά της πολύ μεγάλης δυσκολίας των εξετάσεων- κάθε χρόνο παρουσιάζονται μεγάλες προκλήσεις, δικαιολογώντας την επιμονή αυτή. Συχνά, όπως λέγεται, τα ειδικά (πιο προχωρημένα) θέματα της Ολυμπιάδας ακουμπούν ύλη μεταπτυχιακών σπουδών και το σίγουρο είναι πως ο κορμός της ύλης μας είναι πανεπιστημιακός.


ερώτηση 2η:
Ήταν η 2η συνεχόμενη συμμετοχή σου σε Διεθνή Ολυμπιάδα Χημείας. Τι ξεχωρίζεις από την μια και την άλλη διοργάνωση.

  
              Η φετινή Ολυμπιάδα είχε εξαρχής ιδιαίτερα έντονο τον επετειακό χαρακτήρα. Αυτό καθώς ήταν η 50η Διεθνής Ολυμπιάδα Χημείας, και με το κλείσιμο μισού αιώνα του θεσμού αποφασίστηκε να μνημονευθεί η πρώτη του διοργάνωση. Γι' αυτό λοιπόν, με την 1η Ολυμπιάδα να έχει διοργανωθεί στην τότε ενωμένη Τσεχοσλοβακία το 1968, η 50η για πρώτη φορά διοργανώθηκε από δύο χώρες μαζί- τη Σλοβακία και την Τσεχική Δημοκρατία. Αυτό σήμαινε βέβαια πως υπήρχε μεγαλύτερος οργανωτικός φόρτος, καθώς και η ιδιαιτερότητα η μισή διάρκεια της διαμονής να πραγματοποιηθεί στην Μπρατισλάβα και η υπόλοιπη στην Πράγα.
                Εννοείται, τέλος, πως υπήρχαν διαφορές πρακτικού είδους- ενώ στην Ταϋλάνδη ο διαγωνισμός περιελάμβανε ένα απαιτητικό αλλά βατό εργαστήριο και μία υπέρογκη θεωρητική εξέταση, φέτος το εργαστήριο δεν ήταν καλά προσαρμοσμένο στον διαθέσιμο χρόνο δημιουργώντας δυσκολίες σε πολλές ομάδες ενώ η θεωρητική εξέταση ήταν σίγουρα πιο συνοπτική. Και το περιεχόμενο των εξετάσεων, εννοείται, διαμορφώνεται ανάλογα με τα πεδία που έχει μεγαλύτερη εμπειρία κάθε χώρα: πέρσι αντιμετωπίσαμε κυρίως δύσκολα θέματα Οργανικής Χημείας, ενώ φέτος εστίασαν περισσότερο σε Ανόργανη και Φυσικοχημεία.


ερώτηση 3η:
Περιέγραψέ μας την προετοιμασία σας. Πόσοι και ποιοι μαθητές επιλεγήκατε, πώς προκύψατε εσείς οι 4 και πού έγινε η προετοιμασία;

                Για την αρχική φάση της προετοιμασίας, δλδ. την επιλογή της τετραμελούς εθνικής αποστολής, πραγματοποιήθηκε με απόλυτα αξιοκρατικά τρόπο η β' φάση του Πανελληνίου Μαθητικού Διαγωνισμού Χημείας (ΠΜΔΧ). Πρώτα, λοιπόν, από όλη την Ελλάδα μαζεύτηκαν 14 μαθητές και μαθήτριες βάσει της επίδοσής του στην α' φάση του ΠΜΔΧ που διοργανώνει σε αποκλειστικά εθελοντική βάση η Ένωση Ελλήνων Χημικών (ΕΕΧ). Μετά από μία εβδομάδα εντατικής, θεωρητικής και εργαστηριακής, προετοιμασίας των 14 μαθητών  στο Τμήμα Χημείας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, πραγματοποιήθηκαν σε συνθήκες Ολυμπιάδας γραπτές και εργαστηριακές εξετάσεις όπου αυστηρά βάσει της βαθμολογίας των μαθητών συνετέθη η Ολυμπιακή μας ομάδα. Αυτή αποτελείτο από εμένα τον ίδιο (Αλέξανδρο Τερζόπουλο από το 2ο ΓΕΛ Ωραιοκάστρου) και τους συναδέλφους Θανάση Φωκαΐδη-Ψύλλα από την Ευαγγελική Σχολή Ν. Σμύρνης, Μανώλη Κοκκίνη από το ΓΕΛ Α. Νικολάου, και Κωνσταντίνο Ντούνη από το 1ο ΓΕΛ Κορωπίου.
                Εμείς οι τέσσερις συνεχίσαμε με τον ίδιο εντατικό ρυθμό, συχνά έως και 12ώρων καθημερινά, για δύο επιπλέον εβδομάδες. Και σ' αυτό το σημείο θα επιμείνω, πως η επιτυχία της ελληνικής ομάδας θα ήταν ειλικρινά μηδαμινή, εάν δεν υπήρχε η εξαίρετη προετοιμασία και καθοδήγηση των μεντόρων μας από το Τμήμα Χημείας του ΕΚΠΑ. Ιδιαίτερη αναφορά αξίζουν οι κ. Ν. Ψαρουδάκης και Κ. Μεθενίτης από το Εργαστήριο Ανόργανης Χημείας και ο κ. Α. Μορές από το Εργαστήριο Οργανικής Χημείας, καθώς αυτοί πέρασαν τις περισσότερες όλων ώρες από τον προσωπικό τους χρόνο, δίχως αμοιβή και με μόνη επιθυμία να μας βοηθήσουν να επιτύχουμε το καλύτερο. Φυσικά υπήρξαν και πολλοί άλλοι συνάδελφοί τους οι οποίοι μας προσέφεραν πολύτιμα μαθήματα Χημείας.


ερώτηση 4η:
Πώς πραγματοποιήθηκε η Ολυμπιάδα σε δύο χώρες; Πού δώσατε εξετάσεις και ποιοι σας συνόδευσαν ως μέντορες της ελληνικής ομάδας;

    
            Όπως ανέφερα, το κύριο στοιχείο ήταν ο διαμοιρασμός του χρόνου μεταξύ Μπρατισλάβας και Πράγας. Σε πολλές περιπτώσεις ήταν εμφανής η συνεργασία των δύο κρατών, τόσο στις τελετές όσο π.χ. στη σύνθεση της Επιστημονικής Επιτροπής της Ολυμπιάδας κ.λπ. Εμείς, οι μαθητές, δώσαμε αμφότερες τις εξετάσεις μας (5ωρη εργαστηριακή και 5ωρη θεωρητική) σε εγκαταστάσεις του Πανεπιστημίου Κομένιους της Μπρατισλάβας, την περίοδο που οι μέντορές μας ξέχωρα στην Πράγα (ώστε να μην υπάρχει περίπτωση επικοινωνίας) μετέφραζαν τα θέματα της εξέτασης τις αμέσως προηγούμενες μέρες. Οι δύο μέντορες που μας συνόδευσαν, και ανέλαβαν μεταξύ άλλων το έργο της μετάφρασης πολλών δεκάδων σελίδων εκφωνήσεων και της εργαστηριακής επιθεώρησης προ των εξετάσεων, ήταν ο κ. Ν. Ψαρουδάκης, επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Χημείας του ΕΚΠΑ, και ο κ. Α. Χρονάκης της ΕΕΧ μέντορας από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αναφερόμενος, επίσης, στο ταξίδι μας θα ήθελα επ' ευκαιρία να αναφέρω τη σημαντική συμβολή του Ιδρύματος Ωνάση, το οποίο κάλυψε τα έξοδα συμμετοχής της ομάδας στην Ολυμπιάδα καθώς και όλα τα μεταφορικά.


ερώτηση 5η:
Έχεις κατορθώσει ένα πολύ μεγάλο επίτευγμα, για δυο συνεχόμενες χρονιές να κατακτάς το χάλκινο μετάλλιο σε Ολυμπιάδα. Δεν γνωρίζω αν υπάρχει κάτι ανάλογο από άλλο μαθητή. Τι σημαίνει αυτό για σένα;
                     
                      Για μένα είναι μία πολύ μεγάλη τιμή, καταρχάς, και το ομολογώ μία αιτία να νοιώθω υπερήφανος που χαροποίησα τόσους ανθρώπους, ιδίως δε την οικογένειά μου. Αλλά πάνω απ' όλα παραμένει, όπως νομίζω είναι προφανές μετά την περιγραφή της προετοιμασίας μας, μία ομαδική προσπάθεια και κυρίως μία επιτυχία που αποδεικνύει την αποτελεσματικότητα της εργασίας η οποία καταβάλλεται από πίσω, και πάει κόντρα τόσο στους δυσμενείς καιρούς που διανύουμε όσο και στις κατά κάποιο τρόπο "άνισες" συνθήκες υπό τις οποίες διαγωνιζόμαστε άλλες χώρες. Και τέλος, με μια πιο προσωπική χροιά, η εμπειρία μου με τις Ολυμπιάδες έπαιξε, πιστεύω, τον καταλυτικό ρόλο στο να αντιληφθώ την κλίση μου και να στραφώ στην πολυαγαπημένη πλέον επιστήμη της Χημείας ως αντικείμενο σπουδών κι αυτό με το οποίο οπωσδήποτε επιθυμώ να ασχοληθώ στο μέλλον.


ερώτηση 6η:
Είσαι πλέον τελειόφοιτος του λυκείου... Έγινες αποδεκτός από το Cambridge και σε λίγο διάστημα θα φοιτάς εκεί. Ήταν η τελευταία Ολυμπιάδα σου σαν μαθητής. Από εδώ και πέρα θα συνεχίσεις να συμμετέχεις και σαν φοιτητής ή ολοκληρώνεται εδώ ένα κύκλος;

   
             Η Διεθνής Ολυμπιάδα Χημείας -όπως και οι άλλες επιστημονικές ολυμπιάδες- παρότι όντως έχει πανεπιστημιακό κορμό ύλης, στα πλαίσια του θεμιτού ανταγωνισμού επιτρέπεται η συμμετοχή μόνο σε μαθητές της δευτεροβάθμιας οι οποίοι έχουν επιλεγεί από τους αντιστοίχους εθνικούς διαγωνισμούς. Οπότε το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν μπορώ να ξανασυμμετάσχω στην Ολυμπιάδα, τουλάχιστον ως διαγωνιζόμενος! Αυτό βέβαια δεν με αποθαρρύνει σε τίποτε- σκοπεύω να εκμεταλλευτώ όσες περισσότερες ευκαιρίες ανάπτυξης στο αντικείμενό μου δύναμαι, ειδικά μέσα από τις σπουδές μου. Ενώ, επομένως, θεωρητικά "κλείνει" ο κύκλος της Ολυμπιάδας, σίγουρα για εμένα έχει ανοίξει από πέρσι ακόμη ο μεγαλύτερος κύκλος της Χημείας στη ζωή μου.


Το avatonpress.gr είναι ανεξάρτητο ενημερωτικό site και στηρίζεται μόνο σε σας. Κάνοντας κλικ στις διαφημίσεις μας βοηθάτε να συνεχίσουμε την προσπάθειά μας! Ευχαριστούμε εκ των προτέρων!

Σχολίασε κι εσύ!